SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a) ideový typ - výrazné soc. cítění, vážný a uzavřený, mívá problém přiblížit se žákům, někdy málo pochopení
pro dětskou hru, nebazíruje na detailech
b) estetický typ - empatie, učí pro vlastní potěšení, výchova nezávislého jedince-
aktivně tvořivý – vytváří žáka jako umělecké dílo, chybí pudová láska k dětem,
c) Sociální typ -
sympatie neomezuje jenom na jedince, ale zaměřuje se na všechny žáky
-
trpělivý, má fantazii, základním úsilím je vychovat společensky prospěšné lidi
d) teoretický typ -
zájem o teoretické poznání, důraz na vštěpování poznatků
-
nesnaží se poznat žáka, spíše vzdělává než vychovává
e) ekonomický typ -
s minimem vynaložených sil dosáhnout u žáků maximálních výsledků
-
vynikající metodik, vede k samostatné práci, praktickým vědomostem a dovednostem
112
-
reálný, praktický, málo fantazie, žáci ho podceňují
f) mocenský typ -
tendence prosazovat svou osobnost, ovládat
-
snaha uplatnit se, používání převahy mu přináší rozkoš, chce žáka dle svých představ, trestá, žáci se ho bojí
Učitelská profese se zařazuje mezi profese, ve kterých vzniká syndrom vyhoření (burnout syndrom) –u lidí, kteří
pracují s lidmi (učitelé, lékaři, zdrav. sestry, manažeři, politici apod.)
Způsoby výchovy dítěte (žáka) – výchovné styly 1. hledisko – dimenze emočního vztahu k dítěti: kladný postojx záporný postoj(chladný, nepřátelský, zavrhující)
2. hledisko – dimenze řízení: autonomie, minimální řízeníx přísná kontrola, max. řízení
Základní styly učitelova výchovného působení = způsob výchovy - Čáp
Autokratický styl (záporný emoční vztah a silné řízení) – učitel rozkazuje a zakazuje, mnoho mluví, vyčítá,