SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
na základě sebehodnocení a hodnocení jinými lidmi, připíše určitou hodnotu (SEBEOCENĚNÍ,
SEBEÚCTA)
postupně též vybuduje představu a svých životních cílech a plánech (SEBEKONCEPCE,
SEBEREALIZACE)
vytvoří představu o svých možnostech (ASPIRACE) – na co si troufáme
vytvoří kritéria posuzování sebe, objektů okolního světa a také vztahů, do kterých vstupuje, či které zaujímají
jiní lidé (NORMATIVY, HODNOTY, SVĚDOMÍ)
Sociální učení
Socializace se uskutečňuje prostřednictvím sociálního učení.
116
Sociální učení probíhá neustále, po celý život. Nejintenzivnější a nejvýznamnější je však v dětství, za účasti rodičů,
rodiny, učitelů, výchovných pracovníků.
Sociální učení = osvojování si komplexních způsobů chování a jednání přiměřených určité sociální situaci.
Formy (druhy):
1. Sociální posilování (odměnou a trestem) Žádoucí chování je odměněno - a tak fixováno, nežádoucí chování je trestem potlačováno. (podle principu
instrumentálního podmiňování Thorndika a Skinnera).
Sociální odměny: pochvala, úsměv, projev uznání, dárek, materiální odměna. Sociální tresty: projev nesouhlasu,
odepření projevu sympatie a lásky, vyloučení ze skupiny vrstevníků. Nejen rodiče a učitelé, ale také kamarádi či malé
sociální skupiny užívají odměn a trestů k ovlivnění jedince!
2. Observační (zástupné) učení Odměněno či potrestáno není samo dítě, ale dítě pozoruje případy, kdy byl za určité chování odměněn nebo potrestán
někdo jiný – sourozenec, spolužák, postava v televizním příběhu apod. Účinek je stejný, jako by bylo sociálně
posíleno jeho vlastní chování. Tato forma učení je velmi častá.
Výzkum: Observační učení podporuje agresivitu: Děti předškolního věku sledovaly filmovou scénku, ve které se
surově zacházelo s hračkovou figurkou a toto chování bylo odměněno. Děti pak dostaly ke hraní stejnou figurku – a
zacházely s ní agresivněji, než děti ze srovnávací skupiny, které tento film neviděli.
3. Imitace – napodobování jiného člověka Jedinec napodobuje jiného člověka – imitace je však výběrová – vybírá si jen určité chování modelu, které se mu jeví
jako výhodné a efektivní.
4. Identifikace – s referenční osobou Identifikace má mnoho společného s nápodobou, ale rozdíl je v tom, že při identifikaci dítě přebírá model jako celek.
Nedochází k selekci. Podmínkou bývá silný emoční vztah k modelu. Např. identifikace syna se svým otcem,
pubescent se identifikuje s oblíbeným zpěvákem či literárním či filmovým hrdinou apod.
V průběhu společenského života – především vřazováním se do aktivit, činností a vztahů si vytvoří: