SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Druhá etapa Dominující činností je: hra.
Klíčové interakce: dítě – dospělý, dítě –dítě, dítě – hračka.
Pojem tatínek už není vázán na konkrétní osobu.
Sociální svět se diferencuje na „MY“ = děti a „ONI“ = dospělí. „JÁ“ objevené v předchozí etapě se diferencuje
(strukturuje) a zároveň integruje.
Dochází k pronikání ze světa primární skupiny do širší společnosti.
Třetí etapa Dominující činností je: učení. Integrující rolí je: role žáka. Diferencuje se vědění o světě – dítě se učí poznávat svět očima jiných lidí, ale také očima různých vědních oborů,
očima umění, politiky, víry atd.
Čtvrtá etapa Dominující činností je: práce, v roli rodičovské péče a výchova.
Integrující rolí je: dospělý, sobě odpovědný muž či žena. Typické role pro dospělého člověka – role partnerská, rodičovská, profesní. Tyto role nemají vždycky jednoznačně
vymezený obsah, zej. role partnerská. Nejasnost v jejich vymezení ztěžuje jejich zvládnutí, člověk vlastně přesně neví,
co se od něj očekává. Je to jeden z důvodů rozpadu velkého množství manželství – role manželů není v současné době
definována tak přesně, jako bývala dříve. (Vágnerová, 2005)
Proces socializace se završuje nalezením svého postavení ve společenské dělbě aktivit a postavení.
Produkty socializace
Člověk si uvědomí svoje „Já“ a také „Ne – já“, tedy – okolní svět (VĚDOMÍ SEBE SAMA)
To znamená, že si díky styku s lidmi, společností a kulturou:
na základě posuzování sebe sama (SEBEHODNOCENÍ), vytvoří představu o sobě (SEBEOBRAZ,
SEBEPOJETÍ)