SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
nesmí vyvolat silné pocity hanby, viny, lítosti
110
-
trest nemůže odstranit zafixované poruchy chování
-
důležité je nalézt příčinu chování (averzivní terapie – např. alkoholika odradí to, když čichá svůj alkohol a
přitom je mu podáván prášek vyvolávající zvracení)
-
příliš časté tresty i odměny ztrácejí na účinnosti
Výchova založená spíše na odměnách má lepší výsledky než výchova založená spíše na trestech. Odměny
podporují učení, včetně sociálního učení. Účinky trestů lze však jen obtížně předvídat. Stejný trest vede u jednoho
dítěte k nápravě, u druhé k poslušnosti jen navenek při skrytém nesouhlasu, třetí reaguje negativisticky a pokračuje
v nežádoucím chování ve zvýšené míře, čtvrté upadá do deprese, ztrácí kladné morální sebehodnocení.
Tresty:
Fyzické trestání – tradičně se předpokládá, že fyzické tresty vyvolají v dítěti strach, který povede k tomu, aby
nepokračoval v nežádoucím způsobu chování. Zkušenosti a výzkumy však ukazují, že strach působí jen určitou dobu.
Potrestané dítě prožívá hlubokou frustraci, ponížení,, ublížení, znehodnocení, vztek a touhu po pomstě. Tyto silné
emoce pak později vedou k agresivnímu, násilnému či přímo delikventnímu chování.
Fyzické trestání někdy přechází do fyzického týrání, které má vážné somatické i psychické následky. Rodiče fyzické
trestání často ospravedlňují snahou dobře vychovat dítě. Časté fyzické trestání však vypovídá o nepříznivých znacích
osobnosti rodičů: postupují tak rodiče nezralí, bezradní, frustrovaní, agresivní, hostilní. Potřebují poradenskou
intervenci.
Psychické trestání = odepření projevů lásky, kladného emočního vztahu, odměřené chování k dítěti, výčitky, např.
matka odmítá s dítětem mluvit, dívá se na ně přísně a vyčítavě, nebo na něj vůbec nereaguje, říká: „Nemám ráda dítě,
které tak zlobí“ apod.
Může to přejít až do psychického týrání = užívání těchto postupů dlouhodobě, kdy rodiče dlouho nedokáží
„zapomenout“ na provinění dítěte.
Na první pohled se zdá psychické trestání humánnější než trestání fyzické, ale ve skutečnosti psychické trestání není
tak neškodné, jak si mnozí myslí. Podle výzkumů bylo zjištěno, že fyzické tresty při celkově kladném emočním
vztahu k dítěti nepůsobí na dítě tak destruktivně jako psychické trestání, které je projevem záporného až zavrhujícího
postoje rodičů. Sami děti a mladiství říkají že: Lepší je „vydržet facku“, když po ní rodič rychle přechází k normální,
přívětivé formě komunikace, než trpět dlouhodobým psychickým trestáním.
Potrestání zákazem oblíbené činnosti - časté, na první pohled neškodlivé, ale neomezovat v tom, co je pro život a vývoj dítěte důležité – např. zákaz činnosti
ve sportovním oddílu, zájmovém kroužku apod. – dítě je tím zbavováno hodnotného způsobu využívání volného času,
bere se mu činnost, která třeba dítěti poskytuje kompenzaci školního neúspěchu
Ukládání práce nebo dodatečné učení za trest - vede to k narušení motivace k takové práci nebo k učení, je to tedy nevhodné z hlediska vývoje dítěte a výchovy
Jaká forma trestu je tedy adekvátní? – metoda přirozených následků – J.J.Rousseau = po nevhodném chování
následuje něco, co může dítě pochopit jako přirozený a nežádoucí následek svého chování.
tzn. Udělal jsi něco špatně – udělej to znovu a lépe. Např. Udělal jsi nepořádek – ukliď to. Mladiství neopatrností
způsobí lesní požár – budou pomáhat při zalesňování.
Přesvědčování - přesvědčování využívá jak intelektu dítěte či mladistvého, tak jeho dosavadní emoční zkušenosti a dosud
rozvinutého svědomí a charakteru
- řazení argumentů – mělo by dojít k vystupňování argumentů, nejdůležitější důvody uvedeny později – tzn. seřazení
od nejslabšího k nejsilnějšímu argumentu
- při přesvědčování se využívá kladení otázek. Otázka – na rozdíl od sdělení hotového názoru vybízí k přemýšlení,
což je výhodné při přesvědčování osob samostatnějších, inteligentnějších, vzdělanějších, nonkonformních, ale také
dominantních – ti neradi přijímají hotové názory.
- přesvědčování se stává účinnější, když přesvědčovaný o svém získaném názoru přesvědčuje druhé (např. trenér získá
některého hráče, aby ovlivňoval ostatní členy oddílu k dodržování pravidel životosprávy)
Osobní příklad a ideál - osobní příklad, vzor, model často působí silněji než slovní působení, odměny a tresty
- dítě si vybírá a napodobuje určitý model podle zákonů sociálního učení. Činí tak dobrovolně
funkce: pomáhá orientovat se ve složité skutečnosti, nabízí řešení problémů a konfliktů v různých oblastech,
konkrétní srozumitelnou formou vyjadřuje určitý způsob života, názory a přesvědčení, hodnoty, morální zásady.
Ve vývoji dětí a mladistvých se vyvíjí volba modelu: