SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Vývoj a formování morálních aspektů osobnosti probíhají jako složité procesy socializace, interakce s prostředím i
vnitřních změn a autoregulace.
Působí přitom zejména:
vztah dítěte k rodičům a dalším dospělým osobám
vztah dítěte k vrstevníkům
sdělovací prostředky, pořady, filmy, knihy, aj.
společenské podmínky a tradice
vnitřní zpracování vnějších podmínek vyvíjejícím se dítětem a mladistvím
Dítě přejímá normy, názory a postoje rodičů i formy jejich chování a jednání pokud rodiče své názory a postoje
rozumně přiměřenou formou dítěti zdůvodňují, místo toho, aby je násilně, autokraticky prosazovali a pokud mají
rodiče k dítěte kladný emoční vztah.
Rodič by měl být pro dítě modelem člověka, který je empatický, snaží se vžít do druhého a respektovat jeho potřeby,
posuzuje chování a činy s přihlédnutím k záměrům, a ne pouze podle výsledného vnějšího efektu (např. zda dítě něco
poškodilo záměrně nebo jen nešťastnou náhodou). To umožňuje dítěti pochopit význam záměru při morálním
posuzování lidských činů.
Pro morální vývoj dítěte je také důležitá skupina vrstevníků. Dítě tak může získat zkušenosti v komunikaci a
interakci mezi osobami, které jsou si relativně rovné (sociálním postavením, zkušenostmi, fyzickou silou, rozvinutostí
intelektu atd.). Potřebuje jak vrstevníky stejně staré, tak starší – přejímá od nich zkušenosti, i mladší – o ně pečuje a
předává jim vlastní zkušenosti.