SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
109
20. Psychologické prostředky výchovy. Odměna a trest. Přesvědčování, příklad a ideál, řízení činností
vychovávaného. Osobnost pedagoga a jeho pedagogicko – psychologický přístup k vychovávanému. Způsoby
výchovy dítěte (žáka). Sebedeterminace a sebevýchova.
Psychologické prostředky výchovy Jakýkoliv záměrný verbální i neverbální projev, emoční stav, manipulace prostředím, který ovlivňuje psychiku
jedince, vývoj či změnu psychiky osobnosti.
- kromě samostatné skupiny vyučovacích metod mezi ně patří:
Požadavky - patří k základním výchovným prostředkům
- požadavky rodičů, učitelů, vychovatelů jsou součástí požadavků kladených životem a prostředím – zprostředkují
dítěti požadavky společnosti – právní a morální normy, pravidla soužití, …
Nedostatek požadavků – osobnost dítěte se nevyvíjí, nebo se vyvíjí jen v malé míře
Nadměrně vysoké požadavky – přetěžování dítěte, působí nepříznivě na člověka, jeho psychosomatický vývoj –
labilita, neurotizace
Optimální jsou požadavky střední, které mírně překračují přítomné předpoklady jedince a postupně se zvyšují..
Pozor na rozpor požadavků rodiny, školy a vrstevníků – to může vést k vnitřním konfliktům. Optimální situace je
taková, když rodina, škola a skupina vrstevníků klade na dítě požadavky stejné, popř. takové, které si vzájemně ostře
neodporují.
Důležitá je také kontrola plnění požadavků – jinak je dítě nebere vážně, výchova je nedůsledná.
Odměny a tresty. Povzbuzení - odměny a tresty patří k nejběžnějším výchovným prostředkům, výchova by se však na ně neměla redukovat (obzvl.
jen na tresty)
Odměna – takové působení „vychovatele“ (rodičů, učitelů, vychovatelů, sociální skupiny), které
1. vyjadřuje kladné společenské hodnocení tohoto chování či jednání
2. přináší vychovávanému uspokojení některých jeho potřeb, libost, radost
Odměny: