SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
pochvala, úsměv, projev sympatie, kladného hodnocení, kladného emočního vztahu
dárek věcný nebo peněžní
umožnění činnosti nebo zážitků, po kterých dítě silně touží: výlet, návštěva sportovního utkání apod.
Odměny: Lépe je užívat odměn „emočních“ a „morálních“ (pochvala, kladné hodnocení, projevení sympatie), než odměn
„materiálních“ (dárky, peníze, placení za vykonávání domácích prací). Při nadměrném užívání materiálních odměn si
dítě osvojuje neadekvátní názor: učíme se, pracujeme, plníme požadavky kvůli odměně, pro vnější efekt. Podporuje se
tak u dítěte vnější motivace a tlumí se motivace vnitřní (radost z činnosti, osvojené dovednosti)
Nejúčinnější je přerušované posilování odměnou – odměna (včetně pochvaly) působí silněji, když se jí užívá občas, a
ne po každém dílčím správném výkonu. Časté odměny „zevšední“.
Trest – takové působení „vychovatele“ (rodičů, učitelů, vychovatelů, sociální skupiny), které
1. vyjadřuje negativní společenské hodnocení tohoto chování či jednání
2. přináší vychovávanému omezení některých jeho potřeb, nelibost, popřípadě frustraci
Tresty:
fyzické tresty
psychické trestání, tj. projevy negativních emocí, záporného emočního vztahu (dospělý se zlobí, křičí,
vyhrožuje, mračí se, nemluví s dítětem apod.)
potrestání zákazem oblíbené činnosti (např. jít ven za kamarády, sledovat TV,…) nebo donucení k neoblíbené
činnosti (např. úklidové práce; ve škole mnohonásobné opisování,…)
Pravidla pro použití trestu -
nikdy ne na bázi nenávisti
-
nesmí být chápán jako nespravedlnost