SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
V pedagogice popsal takové případy ukrajinský pedagog A.S. Makarenko a označil je termínem „metoda šoku“.
Makarenko působil v nápravně-výchovném zařízení, kde se zabýval převýchovou mladistvých provinilců pomocí
metody šoků. Někdy takové šoky záměrně vyvolával. Byl při tom veden vírou v člověka, ve zdravé jádro jeho
osobnosti, v možnost příznivého vývoje i osob zdánlivě nenapravitelných. Šok je však nutno kombinovat
s dlouhodobým systematickým působením.
Např. u chovance Karabanova se opakovaly recidivy krádeží i agresivního chování k ostatním
chovancům. Ti mu již přestali věřit – a v této situaci ho Makarenko pověřil úkolem přivést na koni
z města větší finanční obnos. Karabanov odpovědně úkol splnil. Extrémní projev lidského vztahu
důvěry v jeho pozitivní osobnostní předpoklady u něho vedl ke změně chování, postupně se z něho
stal jeden z nejlepších členů výchovného zařízení a v dospělosti se sám stal vynikajícím
vychovatelem.
108
3. Změny názorů Podle antických stoiků, podle buddhistů a taoistů: „Pocit štěstí nebo neštěstí vyplývá ze správných, nebo naopak
nesprávných názorů“.
V poradenském procesu a převýchově lze pomoci člověku k tomu, aby si uvědomil, které z uvedených názorů zastává
(někdy si je nepřiznává, ale chová se podle nich). Po zjištění neadekvátního názoru lze říci: Kdo žije s takovým
názorem, tomu se těžko žije; myslíte, že musíte dál žít s takovým názorem? Poradce uvede nesprávný názor do
extrémní podoby. Vyzve klienta k tomu, aby si formuloval názor alternativní, správný. Ukáže, že nesprávný názor je
v rozporu s nějakou hodnotou, která je pro klienta velmi důležitá. Předvádí konkrétně, že klient nemá před sebou
jedinou možnost způsobu života, že lze žít i jinak, lépe a šťastněji.