Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Podle  nových  výzkumů  můžeme  rozlišit  5  vývojově  odlišných  forem  morálního  charakteru  s odlišnými  formami 
svědomí. 

Charakter: 

  amorální – jedinec jedná, jako by žádné svědomí neměl  účelově  zaměřený  –  jedinec  sechová  morálně  tehdy,  když  je  to  pro  něj  užitečné,  zejména  když  to  přináší 

odměnu

  konformní  –  jedinec  se  řídí  zásadou  „co  by  řekli  lidé“,  a  proto  se  zachová  v některých  případech  morálně, 

přestože má příležitost k jinému postupu, ale obává se možnosti odhalení

  s iracionálním  svědomím  (=klasické  superego  popsané  Freudem),  jedinec  se  řídí  abstraktními, 

nepřizpůsobivými principy a je spjato se silnými pocity viny a hříšnosti

  racionálně – altruistický – jedinec má rozvinutější, přizpůsobivější svědomí – je to systém vnitřních zásad, 

které však mohou vstupovat do vnitřního dialogu s protichůdnými názory a hodnoceními, dokáže modifikovat 
zákon  či  pravidlo  podle  podmínek  tak,  aby  rozhodoval  vyšší  humanistický  princip.  Tato  forma  se  však 
vyskytuje jen v menším počtu případů. 

 
Vývoj morálního usuzování 

Výzkum  morálního  vývoje  byl  značně  ovlivněn  J.Piagetem,  který  zdůraznil  příbuznost  vývoje  intelektového  a 
morálního.  Dle  něj  má  zvláště  velký  význam,  když  dítě  dosáhne  schopnosti  decentrace,  tj.  dokáže  se  podívat  na 
skutečnost z jiného než vlastního hlediska. Začíná si tak uvědomovat, že lidé mohou mít různé názory, dokáže se dívat 
na svět očima někoho jiného. Schopnosti decentrace dítě dosahuje mezi 6. a 8. rokem. 

Témata, do kterých materiál patří