SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Vizualizace – tedy grafické vyjádření vztahů mezi pojmy usnadňuje žákům:
Pochopení učiva
Překódování do podoby, které se lépe pamatuje
Zapamatování učiva
Vybavování učiva
Rekonstruování učiva, pokud přibývají nové poznatky
Vytvoření „mentálních modelů“ světa
Učební strategie – žáci dostanou užitečný nástroj, jak si v budoucnu poradit se situací, kdy se setkají s novým
a složitým tématem, kterému se mají naučit
101
19. Psychologická podstata a cíl výchovy. Výchova vybraných aspektů osobnosti: formování zájmů,
sebehodnocení a sebepojetí. Morální usuzování. Změny osobnosti a převýchova.
Výchova - běžně se výchova chápe jako záměrné působení rodičů, učitelů, vychovatelů ,… na vychovávaného
jedince (především na děti a mládež).
Rozumí se tím působení:
Záměrné
Cílevědomé
Směřující k určitému výchovnému cíli (= rozvoj vlastností, názorů, postojů, hodnotové orientace, atd.)
Užívá se výchovných prostředků a metod
To vše se uvádí jako důležitý rozdíl výchovy od ostatních vlivů společenského prostředí, což je působení:
Nezáměrné
Nesoustavné
Bez cílů
Bez metod
Současná psychologie považuje takové chápání výchovy za jednostranné, zúžené – není to jen působení dospělých na
děti, ale děti působí také na dospělé. Děti a mladiství nejsou pasivním produktem výchovy, jsou ve výchově aktivním
činitelem.
Výchova ( v současném pojetí) = vzájemné působení vychovávajících a vychovávaných, jejich vzájemná interakce a
komunikace.
Výchova je určitý typ sociální interakce mezi vychovávaným a pedagogem, kde pedagog hraje řídící roli
Výchova je proces v němž se vyvíjejí a formují jak vychovávaní, tak vychovávající.
Otázkami výchovy se zabývá psychologie výchovy, jakožto součást pedagogické psychologie.
Výchova může být stimulační (využívá přirozenou zvídavost, pochvalu, povzbuzení), nebo inhibiční (přísnost, a
sankce). Po vlídném příkazu musí vždy následovat ocenění, ale i sankce mohou být taktní („to nemohla udělat naše
holčička…“), skutečně trestat by se měl jen zlý úmysl.
(Čačka)
Cíl výchovy
Cílem výchovy je:
- dospělá zralá osobnost
- schopnost sebeuplatnění jedince
- rozvoj individuálních schopností, možností
- rozvinutý mravní charakter (sociálně orientovaný)
- motivy altruistickověcné (brát ohled na zítřek)
- schopnost uvažovat o vzdálenějších cílech
- etiketa chování (pravidla, zásady, normy)
- sebevýchova
- schopnost postarat se o rodinu
- vědět, kde jsou naše slabiny, vůle, paměť, vlastnosti
- vědět, jak se zdokonalovat, pracovat na sobě pravidelně
- sebepozorování, sebeovládání, schopnost sebe sama opravit = sebekorekce
Podmínky výchovy: