Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Vizualizace – tedy grafické vyjádření vztahů mezi pojmy usnadňuje žákům:  

  Pochopení učiva 
  Překódování do podoby, které se lépe pamatuje 
  Zapamatování učiva 
  Vybavování učiva 
  Rekonstruování učiva, pokud přibývají nové poznatky 
  Vytvoření „mentálních modelů“ světa 
  Učební strategie – žáci dostanou užitečný nástroj, jak si v budoucnu poradit se situací, kdy se setkají s novým 

a složitým tématem, kterému se mají naučit 

101 

19.  Psychologická  podstata  a  cíl  výchovy.  Výchova  vybraných  aspektů  osobnosti:  formování  zájmů, 
sebehodnocení a sebepojetí. Morální usuzování. Změny osobnosti a převýchova. 
 
Výchova  
  -  běžně  se  výchova  chápe  jako  záměrné  působení  rodičů,  učitelů,  vychovatelů  ,…  na  vychovávaného 
jedince (především na děti a mládež). 
Rozumí se tím působení: 

  Záměrné 
  Cílevědomé 
  Směřující k určitému výchovnému cíli (= rozvoj vlastností, názorů, postojů, hodnotové orientace, atd.) 
  Užívá se výchovných prostředků a metod 

To vše se uvádí jako důležitý rozdíl výchovy od ostatních vlivů společenského prostředí, což je působení: 

  Nezáměrné 
  Nesoustavné 
  Bez cílů 
  Bez metod 

Současná psychologie považuje takové chápání výchovy za jednostranné, zúžené – není to jen působení dospělých na 
děti, ale děti působí také na dospělé. Děti a mladiství nejsou pasivním produktem výchovy, jsou ve výchově aktivním 
činitelem. 
Výchova ( v současném pojetí) = vzájemné působení vychovávajících a vychovávaných, jejich vzájemná interakce a 
komunikace.  
Výchova je určitý typ sociální interakce mezi vychovávaným a pedagogem, kde pedagog hraje řídící roli 
Výchova je proces v němž se vyvíjejí a formují jak vychovávaní, tak vychovávající. 
Otázkami výchovy se zabývá psychologie výchovy, jakožto součást pedagogické psychologie. 
Výchova může být stimulační (využívá přirozenou zvídavost, pochvalu, povzbuzení), nebo inhibiční (přísnost, a 
sankce). Po vlídném příkazu musí vždy následovat ocenění, ale i sankce mohou být taktní („to nemohla udělat naše 
holčička…“), skutečně trestat by se měl jen zlý úmysl. 
(Čačka) 
Cíl výchovy  
Cílem výchovy je: 
- dospělá zralá osobnost 
- schopnost sebeuplatnění jedince 
- rozvoj individuálních schopností, možností 
- rozvinutý mravní charakter (sociálně orientovaný) 
- motivy altruistickověcné (brát ohled na zítřek) 
- schopnost uvažovat o vzdálenějších cílech 
- etiketa chování (pravidla, zásady, normy) 
- sebevýchova 
- schopnost postarat se o rodinu 
- vědět, kde jsou naše slabiny, vůle, paměť, vlastnosti 
- vědět, jak se zdokonalovat, pracovat na sobě pravidelně 
- sebepozorování, sebeovládání, schopnost sebe sama opravit = sebekorekce 
 
Podmínky výchovy: 

Témata, do kterých materiál patří