SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
aktivní učení – má větší efektivitu než pasivní přijímání informací. Úspěšné způsoby řešení úkolu si člověk
snáze pamatuje, pokud k nim došel sám; problému lépe rozumí, a tudíž si dovede odvodit potřebné
souvislosti.
98
řízené učení – učení, které je řízeno jinou osobou, je pasivnější. Taková strategie učení je preferována tehdy,
jestliže je třeba, aby si lidé osvojili přesně totéž a jakákoli tvořivost zde není žádoucí.
Učení se řešením problémů
- je nejsložitějším druhem učení
- způsob učení, který využívá problémových situací, tj. takových situací, které nelze zvládnout jen na základě jichž
naučených strategií, ale kdy je potřeba hledat řešení nová a překonávat různé překážky, abychom dosáhli cíle, který je
vytyčen (je znám cíl, ale ne způsob jeho dosažení)
- jedná se o odhalování vztahů mezi předměty nebo pojmy, resp. zjištění určitého principu nebo pravidla podle něhož
jsou tyto předměty celistvě uspořádány (např. tvorba slov z náhodně uspořádaných písmen)
Požadavky – učení musí být:
zajímavé
přiměřeně obtížné (aby je jedinec dokázal s dosavadními znalostmi vyřešit)
jedinec musí mít k dispozici něco, co řídí, usměrňuje, usnadňuje hledání správného řešení (pomocné
informace, zpětná vazba o kvalitě postupu, rada učitele, vzájemná pomoc spolužáků apod.)
Učení řešením problémů může mít různé podoby: např. řízené objevování, problémové vyučování, integrace
problémového a programového vyučování.