SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
momenty. Důležité pro odstranění chyb.
Při osvojování senzomotorických dovedností záleží také na:
motivaci
emocích
aktuálním psychofyziologickém stavu
stabilitě – labilitě osobnosti
předchozích zkušenostech (využití transferu)
99
Psych. problematika strukturování učiva, vyučovacích a učebních strategií
Lineární reprezentace učiva Sdělování obsahu učiva mívá lineární podobu = jedna věta za druhou – v mluveném, tištěném i psaném projevu.
Užívání textových signálů – zvýraznění důležitých pojmů, myšlenek
v psaném projevu – graficky (tučně, kurzíva, podtržení, velikost písma, …)
v mluveném projevu – např. „Jsou rozlišovány čtyři funkce. První je…Druhá je….“ „ Zásadní rozdíl mezi oběma
teoriemi je v tom, že…“
Při vyučování a učení není však úkolem žáka pouze naučit se jednotlivé pojmy, ale také pochopit vztahy mezi nimi –
vytvořit si celou pojmově–vztahovou síť. Žáci však často nedokáží vytvořit správnou strukturu učiva – vytvářejí
struktury neúplné, chybné, v nichž vynechali klíčové vztahy apod.
V některých učebnicích – přehledy učiva - tabulky, bloková schémata, vývojové diagramy – jsou zde uvedeny
základní prvky učiva, nejdůležitější znaky pojmů, jsou naznačeny některé vztahy – ukazují tzv. základní kostru učiva
(někdy je však nepřiměřená náročností, předchozím znalostem, neúplné, nesprávně seřazené,…)
Dosavadní vztahy o strukturování učiva můžeme rozdělit na starší a novější přístupy.
STARŠÍ PŘÍSTUPY KE STRUKTUROVÁNÍ UČIVA – jsou zaměřeny na to, jak zlepšit vyučovací strategie (vyučovací činnost učitele, programové učebnice), aby se
usnadnilo žákovo učení
1. Orientační osnova činnosti (ruský psycholog Galperin)
- když se někdo něčemu učí, je potřeba, aby se v požadované činnosti zorientoval, vytvořil si orientační základ pro
budoucí činnost.
2. Struktura hlavních pojmů tématu - vychází z programového učení
V programovém učebním textu jsou klíčové pojmy, je znázorněny nejen graficky (např. tučně), ale současně také
malým pořadovým číslem např. zvuk . Jakmile žák na takto označený pojem narazil, zapsal si jej na zvláštní list
papíru, kde je schematicky nakreslena struktura klíčových pojmů daného tematického celku, tak, aby graficky
znázorňovala vzájemné vztahy mezi pojmy, jejich hierarchii apod. Schéma je prázdné, nevyplněné – příslušné
obdélníky jsou označeny malými číslicemi. Žák podle číslic vypisuje klíčové pojmy do obdélníků - na konci má
k dispozici vyplněné strukturní schéma prostudovaného tematického celku.
3. Další přístupy
grafy logické struktury učiva
opěrný konspekt, schematický konspekt – žák dostává před zahájením výuky určitého tématu tabulku strukturující
učivo. Poslouchá učitelův výklad samostatně tabulku doplňuje, takže na konci výuky má k dispozici přehledně
strukturovaný pohled na učivo probraného tématu.
NOVĚJŠÍ PŘÍSTUPY KE STRUKTUROVÁNÍ UČIVA - jsou zaměřena na zlepšení učebních strategií (žákovu činnost při výběru učiva, zapamatování, uchování v paměti a
vybavování učiva)