Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

momenty. Důležité pro odstranění chyb. 
 
Při osvojování senzomotorických dovedností záleží také na: 

motivaci 

emocích 

aktuálním psychofyziologickém stavu 

stabilitě – labilitě osobnosti 

předchozích zkušenostech (využití transferu) 

99 

 
Psych. problematika strukturování učiva, vyučovacích a učebních strategií 

Lineární reprezentace učiva  Sdělování obsahu učiva mívá lineární podobu = jedna věta za druhou – v mluveném, tištěném i psaném projevu. 
Užívání textových signálů – zvýraznění důležitých pojmů, myšlenek 
v psaném projevu – graficky (tučně, kurzíva, podtržení, velikost písma, …) 
v  mluveném  projevu  –  např.  „Jsou  rozlišovány  čtyři  funkce.  První  je…Druhá  je….“  „  Zásadní  rozdíl  mezi  oběma 
teoriemi je v tom, že…“ 
Při vyučování a učení není však úkolem žáka pouze naučit se jednotlivé pojmy, ale také pochopit vztahy mezi nimi – 
vytvořit  si  celou  pojmově–vztahovou  síť.  Žáci  však  často  nedokáží  vytvořit  správnou  strukturu  učiva  –  vytvářejí 
struktury neúplné, chybné, v nichž vynechali klíčové vztahy apod. 
V některých  učebnicích  –  přehledy  učiva  -  tabulky,  bloková  schémata,  vývojové  diagramy  –  jsou  zde  uvedeny 
základní prvky učiva, nejdůležitější znaky pojmů, jsou naznačeny některé vztahy – ukazují tzv. základní kostru učiva 
(někdy je však nepřiměřená náročností, předchozím znalostem, neúplné, nesprávně seřazené,…) 
Dosavadní vztahy o strukturování učiva můžeme rozdělit na starší a novější přístupy. 
 
STARŠÍ PŘÍSTUPY KE STRUKTUROVÁNÍ UČIVA  –  jsou  zaměřeny  na  to,  jak  zlepšit  vyučovací  strategie  (vyučovací  činnost  učitele,  programové  učebnice),  aby  se 
usnadnilo žákovo učení 
 
1. Orientační osnova činnosti 
(ruský psycholog Galperin) 
- když se někdo něčemu učí, je potřeba, aby se v požadované činnosti zorientoval, vytvořil si  orientační základ pro 
budoucí činnost. 
 
2. Struktura hlavních pojmů tématu - vychází z programového učení 
V  programovém  učebním  textu  jsou  klíčové  pojmy,  je  znázorněny  nejen  graficky  (např.  tučně),  ale    současně  také 
malým  pořadovým  číslem  např.  zvuk      .  Jakmile  žák  na  takto  označený  pojem  narazil,  zapsal  si  jej  na  zvláštní  list 
papíru,  kde  je  schematicky  nakreslena  struktura  klíčových  pojmů  daného  tematického  celku,  tak,  aby  graficky 
znázorňovala  vzájemné  vztahy  mezi  pojmy,  jejich  hierarchii  apod.  Schéma  je  prázdné,  nevyplněné  –  příslušné 
obdélníky  jsou  označeny  malými  číslicemi.  Žák  podle  číslic  vypisuje  klíčové  pojmy  do  obdélníků  -  na  konci  má 
k dispozici vyplněné strukturní schéma prostudovaného tematického celku. 
 
3. Další přístupy 
grafy logické struktury učiva 
opěrný konspekt, schematický konspekt 
– žák dostává před zahájením výuky určitého tématu tabulku strukturující 
učivo.  Poslouchá  učitelův  výklad  samostatně  tabulku  doplňuje,  takže  na  konci  výuky  má  k dispozici  přehledně 
strukturovaný pohled na učivo probraného tématu. 
 
 
NOVĚJŠÍ PŘÍSTUPY KE STRUKTUROVÁNÍ UČIVA - jsou zaměřena na zlepšení učebních strategií (žákovu činnost při výběru učiva, zapamatování, uchování v paměti a 
vybavování učiva) 

Témata, do kterých materiál patří