Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Především  se  snažíme  vyvarovat  schematizujícího  postupu,  který  vidí  u  žáků  jen  příznivé  nebo  naopak  nepříznivé 
znaky.  U  žáka  s výraznými  nedostatky  s e  snažíme  vyčlenit  jeho  relativně  příznivé  stránky  –  těch  přece  využíváme 
v další výchově či převýchově.  
 

95 

 
18.  Psychodidaktika.  Učení  a  kognitivní  rozvoj  (vytváření  návyků,  osvojování  vědomostí  a  dovedností, 
„intelektové“  učení):  vytváření  soustav  představ  a  pojmů;  učení  se  řešení  problémů;  senzomotorické  učení  a 
dovednosti; psychologická problematika strukturování učiva, vyučovacích a učebních strategií.  
Psychodidaktika – interdisciplinární teorie, která propojuje přístupy a poznatky obecné didaktiky, psychologie učení, 
kognitivní psychologie vědění a dalších.  
Její podstatou je poznání, že vzdělávací procesy (nejen ve školním prostředí) je nutno vysvětlovat též psychologických 
zřetelů. K tomu byly vytvořeny četné koncepce psychodidaktiky. (Ped.slovník) 
 
Učení – 
je získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života.  „Vše co není naučené, je vrozené!“ (Čáp, 
2001)  ot.8 
 
Zákony učení

 
1. ZÁKON MOTIVACE: 

druhy motivace: 

-vnitřní - psychický stav nutící jedince něčemu se naučit pro vlastní užitek 
-vnější - stav, kdy se jedinec učí, protože musí 
-pozitivní - odměny, pochvaly 
-negativní - tresty 

Hodnotnější je vnitřní motivace a lepší výsledky následují po pozitivní motivaci 
 
2. ZÁKON ZPĚTNÉ VAZBY (informace) 
Zpětná  vazba:  Rozumíte  tomu?  Kdo  rozumí?  Kdo  nerozumí?  Kdo  trochu  rozumí  a  trochu  nerozumí?  Pak:  Čemu 
rozumíte jen částečně? Znovu vysvětlit a pak pokračovat. 
Slouží k informování učícího se i učitele o pokračování a výsledku učení. Rozbor chyb je také zpětná vazba 
Programové vyučování - látka rozdělená do jednotlivých kroků, dokud nezvládnu jeden, nepostoupím 
 
3. ZÁKON PŘENOSU (transfer) 
Proces, jehož podstata spočívá v tom, že dříve osvojená látka ovlivňuje učení nové látce. 
Druhy transferů :  
-pozitivní - osvojené pozitivně, ovlivňuje osvojované 
-negativní - osvojené negativně, ovlivňuje osvojovanou látku (nazývá se též interference) 
-specifický - týká se podobných látek 
-nespecifický -obecný- schopnost člověka učit se 
 

Témata, do kterých materiál patří