Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

  sledovat činnosti, výkony a chování žáků v přirozených podmínkách 
  sledovat emoční projevy žáků ve vztahu k činnostem, výkonům, úspěchům a nezdarům 
  sledovat sociální komunikaci a interakci žáků, jejich sociální role a vztahy 
  pozorovat projevy téhož žáka v různých situacích a podmínkách – při výkladu učitele, při písemné práci, při 

řešení úlohy ve skupině, o přestávce, cestou do školy, na exkurzi, na výletě, při únavě nebo začínající nemoci, 
po úspěchu i nezdaru, po konfliktu se spolužáky či učitelem atd. 

  komunikovat se žákem a sledovat jeho projevy, vést rozhovor se žákem, jeho rodiči, spolužáky atd.- srovnávat 

pohledy různých osob na stejnou skutečnost 

  doplňovat svá poznání žáka údaji z vyšetření psychologa, lékaře, sociálního pracovníka aj. 

92 

Metody: 

Pozorování - základní metodou psychologie 
- záměrné, cílevědomé, systematické smyslové vnímání jevů 
- pozorováním se zjišťují vnější projevy člověka – chování, podle nichž může psycholog usuzovat na jeho prožívání 

Druhy pozorování: 
      Introspekce
 – pozorování sama sebe, vlastního nitra 
      Extrospekce – pozorování jiných 
 
      individuální – jednoho člověka – např. jedno z dětí při práci ve skupině 
      skupinové – celé skupiny 
  
      řízené (navozené) – např. pedagog určí skupiny 
      volné (přirozené) – pedagog nijak nezasahuje do pozorování 
 
      krátkodobé – v krátkém časovém úseku 
      dlouhodobé - longitudiální 
 
      přímé        nepřímé - jinou osobou, audionahrávka, videonahrávka 
 
      zjevné  
      skryté
 - jednosměrně průhledná stěna, skrytá kamera 
  
      celkové – např. Jaká je úroveň grafomotoriky žáka? 
      částečné – např. Jakým úchopem žák drží tužku? 
 
      zúčastněné - na určitou dobu se začleňujeme do pozorovaného  ped.procesu 
      nezúčastněné  
      strukturované - stanovíme druhy jevů, kategorie, kt. budeme sledovat, 
      nestrukturované – pozorování spontánní činnosti bez přípravy pozorovacího systému 
 
Záznam pozorování: pozorovací arch, karty, škály, deník, magnetofon, videokamera 
Při pozorování můžeme využít škálování, kdy pomocí zvolené stupnice (škály) posuzujeme míru určité kvality. Škála 
-  numerická  (1  –  2  –  3  –  4  –  5  –  N),  kategoriální  (stále  –  velmi  často  –  často  –  občas  –  nikdy  –  N)  nebo  grafická 
(hodnocení je vyjádřeno graficky, nejčastěji na přímce – v poloze svislé nebo vodorovné).  
Mívá obvykle lichý počet stupňů (3, 5, 7) spolu se stupněm N (= nemohu se vyjádřit, nehodí se) a je často bipolární: 
např. Posuzovaný žák je v hodinách matematiky: pasivní– 1– 2– 3– 4 – 5–aktivní-N 
 
Rozhovor
 (interview)  
      individuální        skupinový  
      standarizovaný (řízený) - podle předem promyšlených a připravených otázek 
      nestandarizovaný (improvizovaný, volný) – otázky nejsou připraveny 
      polostandarizovaný – je kombinací obou, některé otázky jsou předem připravené,  
Rozhovor zpravidla probíhá v několika fázích: 
Úvodní fáze – navázání kontaktu, určení tématu a času, zajištění bezpečí zneužití informací 
Vedení rozhovoru – kladení připravených otázek, odstup a zároveň zaujetí pro problém 
Závěr – shrnutí poznatku, uvolnění atmosféry, doporučení dalšího postupu 
 
Techniky kladení otázek: 
Přímé (uzavřené) – ano – ne, jedna odpověď,… např. Unavuje tě vyučování? 
Nepřímé (otevřené a polootevřené – naznačující) např. Jak se cítíš na konci vyučování? 

Témata, do kterých materiál patří