Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

89 

Velkou  úlohu  hraje  motivace.  Jestliže  nás  práce  baví,  nepociťujeme  subjektivní  únavu  tak  brzy,  jako  v  případě 
nepříjemné práce. 
Fyzická únava - okolí tuto únavu uznává 
Psychická únava- práce dětí,příprava do školy…- způsobuje únavu- někteří rodiče ji neuznávají 
Emocionální únava- únava z očekávání, z rozhodování, z nedostatku informací, z očekávání výsledku. Pozor, většina 
tuto únavu neuznává, mnohdy ani sám člověk tuto únavu neuznává. 
Stupně únavy - malátnost; přepětí; vyčerpání 
Únava se odstraňuje odpočinkem: aktivní-pasivní 
Aktivní odpočinek - odpočívám jiným druhem činnosti, než která únavu způsobila 
Pasivní odpočinek - z činnosti přecházím do nečinnosti. 
Spánek - řadí se k pasivnímu odpočinku, ale přitom je aktivita. Má vysoký relaxační účinek pro emocionální únavu. Z 
hlediska fyziologického vykazuje mozek stejnou činnost, jako při bdění. Syndrom chronické únavy - těžká ospalost. 
Nepozornost, podrážděnost dětí mohou být dány nedostatkem spánku. 
 
 Závažným  faktorem  duševní  hygieny  ve  škole  je  správně  sestavený  rozvrh  hodin.  Sestavený  musí  být  z hlediska 
výkonnosti člověka.  
Výkonnost  se  během  dne  mění:  Nejvyšší  výkonnost  (7-12  hod.),  pak  klesá  k dennímu  minimu  (13-15  hod.), 
odpoledne opět vzrůstá, aby dosáhla dvoutřetinové  hladiny dopoledního maxima (17-20 hod.). V noci stále klesá  až 
k minimu (3 hod.).  
V průběhu vyučování je výkonnost nejvyšší ve 2 a 3 vyučovací hodině (potom 1, 4, 5).  
Školní výkonnost během týdne je nejvyšší ve středu, pak následuje pondělí, úterý, čtvrtek, pátek.  
V průběhu školního roku je nejvyšší výkonnost v září, říjnu a listopadu, od prosince začíná pokles. 
Dodržování  těchto  zásad  a  požadavků  znamená  prevenci  nadměrného  zatěžování  žáka,  kdy  může  docházet  až 
přetěžování. Obecně jde o takovou situaci, kdy jsou na žáka kladeny větší požadavky než jsou jeho možnosti, tento 
stav je dlouhodobý a je také žákem jako zátěžový přijímán. 
Prevence přetěžování má dvě základní stránky
- kvantitativní – poměr mezi množstvím práce a množstvím odpočinku. 
- kvalitativní – usměrňování podmínek, za nichž školní práce probíhá. 
Spánek
  –  základní  biogenní  vitální  potřeba,  jejíž  uspokojení  je  nezbytné  pro  přežití.  Psychohygienické  hledisko 
zdůrazňuje  nezbytnost  dostatečné  délky  spánku  v jednotlivých  fázích  životního  vývoje  lidského  jedince. 
nepřerušovaný spánek by měl trvat: 1.- 4. ročník ZŠ (13 - 11 hod), 5.- 8. ročník ZŠ (11 – 10 hod), 14 – 18 let (9 – 8 
hod) 

Témata, do kterých materiál patří