SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
89
Velkou úlohu hraje motivace. Jestliže nás práce baví, nepociťujeme subjektivní únavu tak brzy, jako v případě
nepříjemné práce.
Fyzická únava - okolí tuto únavu uznává
Psychická únava- práce dětí,příprava do školy…- způsobuje únavu- někteří rodiče ji neuznávají
Emocionální únava- únava z očekávání, z rozhodování, z nedostatku informací, z očekávání výsledku. Pozor, většina
tuto únavu neuznává, mnohdy ani sám člověk tuto únavu neuznává.
Stupně únavy - malátnost; přepětí; vyčerpání
Únava se odstraňuje odpočinkem: aktivní-pasivní
Aktivní odpočinek - odpočívám jiným druhem činnosti, než která únavu způsobila
Pasivní odpočinek - z činnosti přecházím do nečinnosti.
Spánek - řadí se k pasivnímu odpočinku, ale přitom je aktivita. Má vysoký relaxační účinek pro emocionální únavu. Z
hlediska fyziologického vykazuje mozek stejnou činnost, jako při bdění. Syndrom chronické únavy - těžká ospalost.
Nepozornost, podrážděnost dětí mohou být dány nedostatkem spánku.
Závažným faktorem duševní hygieny ve škole je správně sestavený rozvrh hodin. Sestavený musí být z hlediska
výkonnosti člověka.
Výkonnost se během dne mění: Nejvyšší výkonnost (7-12 hod.), pak klesá k dennímu minimu (13-15 hod.),
odpoledne opět vzrůstá, aby dosáhla dvoutřetinové hladiny dopoledního maxima (17-20 hod.). V noci stále klesá až
k minimu (3 hod.).
V průběhu vyučování je výkonnost nejvyšší ve 2 a 3 vyučovací hodině (potom 1, 4, 5).
Školní výkonnost během týdne je nejvyšší ve středu, pak následuje pondělí, úterý, čtvrtek, pátek.
V průběhu školního roku je nejvyšší výkonnost v září, říjnu a listopadu, od prosince začíná pokles.
Dodržování těchto zásad a požadavků znamená prevenci nadměrného zatěžování žáka, kdy může docházet až
k přetěžování. Obecně jde o takovou situaci, kdy jsou na žáka kladeny větší požadavky než jsou jeho možnosti, tento
stav je dlouhodobý a je také žákem jako zátěžový přijímán.
Prevence přetěžování má dvě základní stránky:
- kvantitativní – poměr mezi množstvím práce a množstvím odpočinku.
- kvalitativní – usměrňování podmínek, za nichž školní práce probíhá.
Spánek – základní biogenní vitální potřeba, jejíž uspokojení je nezbytné pro přežití. Psychohygienické hledisko
zdůrazňuje nezbytnost dostatečné délky spánku v jednotlivých fázích životního vývoje lidského jedince.
nepřerušovaný spánek by měl trvat: 1.- 4. ročník ZŠ (13 - 11 hod), 5.- 8. ročník ZŠ (11 – 10 hod), 14 – 18 let (9 – 8
hod)