SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Škola Po nástupu do školy se dítě musí přizpůsobit nejen náporu nových povinností, včetně předepsaného režimu dne, ale
vyrovnat se i se zcela odlišnou společenskou situací.
Škola umožňuje postupnou integraci do společnosti. Nabízí mu nové, často rozdílné zkušenosti, než jaké získalo
v rodině.
vlastní školní úspěšnost – je pro dítě velmi důležitá - její posouzení opírá o srovnání s druhými. Kladné
sebehodnocení má velký význam pro duševní zdraví. Trvalejší neúspěch ve škole může ohrozit hodnotu vlastního
„já“. Dítě může trpět pocity méněcennosti, úzkosti a bezmocnosti.
Učitel
Zejména na počátku školní docházky má učitel pro žáky velký význam.
V 1. třídě je pro dítě takovou autoritou, která převyšuje i autoritu jeho rodičů. Přijímají ho zcela nekriticky. Bojují
o jeho přízeň, žalují na spolužáky. Často svého učitele přímo zbožňují.
Spolužáci Ve školní třídě dítě získává roli spolužáka.
Třída je formální skupina, jejíž složení je náhodné, spolužáky si nemůže vybrat. Je zde srovnáván jeho výkon i ostatní
dětské projevy. Může tak dojít k uspokojování potřeby sebeprosazení, ale také zažívání pocitu nedostačivosti a
selhání.
Zpočátku je třída nediferencovaná. Vztahy mezi spolužáky jsou spíše nahodilé, vytváří se např. mezi dětmi sedícími
vedle sebe, za sebou apod.
Ve 3.třídě lze již pozorovat kamarádskou solidaritu, žák také začíná více pociťovat příslušnost k třídnímu
kolektivu.