SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
47
48
10. Motivace. Potřeby (teorie, klasifikace), zájmy (klasifikace). Hodnoty, ideály. Motivy (klasifikace). Aspirace,
aspirační úroveň. Charakterové vlastnosti, vůle, volní procesy a vlastnosti. Mravní vědomí, morální usuzování.
Morálka.
Motivace – (z lat. movere – hýbat, pohybovat)
Všechno, co způsobuje nějaké chování, jednání nebo reakci, označujeme jako motivaci nebo popud. Motivaci
chápeme jako souhrn hybných momentů, které podporují jedince v činnosti – souhrn toho, co člověka pobízí, aby
něco dělal, nebo co mu v tom zabraňuje (Přehled psychologie, H. Kern, str. 68).
Motivace zkoumá pohnutky jednání člověka. Může být vzbuzována (zdroje mohou být):
a) vnitřními podněty (motivy, potřebami) tj. hlad, žízeň, touha sportovce vyniknout
b) vnějšími podněty (motivy, potřebami) tj. úvaha o tom, zda mám dost peněz, jídlo pro hladového, povzbuzení
sportovce, též odměny a tresty atd.
Vnitřní potřeby jsou spjaty s vnějšími pobídkami. Vnější pobídky zesilují vnitřní motiv – toho využívá reklama.
Např. Mám žízeň (vnitřní potřeba) – tak jdu do obchodu si koupit něco k pití. Mají tam různé druhy nápojů (vnější
pobídka) a já si vybírám.
Motivy
motiv = jakýkoli vnitřní činitel, který člověka vede k aktivitě
= osobní příčina určitého chování
motivy určují:
o
směr – zaměření aktivity, její obsah, průběh určitého chování
o intenzitu takové aktivity, míru úsilí vynaloženého na dosažení cíle
o
délku trvání této činnosti, ukončuje ji uspokojení potřeby, která ji vyvolala