SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
kritické návaznosti na určité faktory osobní sociální zkušenosti. Např. dospívající si začíná výrazněji uvědomovat
rozpory v pojetí hodnot různých skupin (např. ve škole a doma).
Podle Frankla
a) tvůrčí hodnoty - aktivita, produktivita, představují snahu něco umět, dělat a tvořit
b) zážitkové hodnoty - emocionalita, snaha něco prožít, někoho milovat
c) postojové hodnoty - hrdinný postoj, vzdor ducha, spočívají ve schopnosti najít nějaký smysl, stanovisko, postoj a
vyrovnání i za zcela beznadějné situace, stát tváří v tvář nezměnitelnému osudu
51
Podle Sprangera U každé osobnosti se zpravidla nachází v určitém stupni většina zaměření, jedno z nich ale většinou dominuje a určuje
tak typ vlastního hodnotového vědomí.
1. praktický typ - upřednostňuje spíše "umět využít" než pouze "vědět"
2. ekonomický typ - orientovaný na hledání jistot v materiálním zabezpečení
3. mocenský typ - hledá zabezpečení své existence ve vysokém postavení a kariéře
4. teoretický typ - tito lidé pociťují své nejvyšší potěšení z poznání
5. estetický typ - jejich nejvyšším "životabudičem" je krása a prožitky harmonie
6. sociální typ - vzácný, typický připraveností druhým pomoci, bez očekávání závazku
ASPIRACE
- Aspirační úroveň: aktuálně a nepřímo vyjádřené sebehodnocení prostřednictvím nároku na kvalitu a kvantitu
vlastní další činnosti na základě předchozího výkonu v dané situaci.
- Znamená to, že jedinec vyjadřuje ve vztahu k určité situaci, na co si ještě "troufá" a na co už zrovna teď, vzhledem k
okolnostem ne - aspiruji na něco = „myslím si, že na to mám“
- Je vyjádřením vztahu k cíli skrze hodnocení sebe sama.
- Na proměnách vztahu k sobě a k aktivitám následujícím se podílejí prožitky úspěchu a neúspěchu v předchozích
aktivitách.
- Z hlediska pedagoga je důležitý především fakt, že utváření aspirací je pouze na jedné straně projevem
sebehodnocení osobnosti, na druhé straně může být sociální situace, v níž se aspirace utváří, terénem pro pozitivní
ovlivňování vztahu žáka k sobě.
- Předpokladem je ovšem podpůrné klima skupiny a citlivé vedení k sebepoznání (sebereflexi žáka) a jeho
seberozvoji.
CHARAKTER -