Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

kritické  návaznosti  na  určité  faktory  osobní  sociální  zkušenosti.  Např.  dospívající  si  začíná  výrazněji  uvědomovat 
rozpory v pojetí hodnot různých skupin (např. ve škole a doma). 

 
Podle Frankla 
a) tvůrčí hodnoty - aktivita, produktivita, představují snahu něco umět, dělat a tvořit 
b) zážitkové hodnoty - emocionalita, snaha něco prožít, někoho milovat 
c) postojové hodnoty - hrdinný postoj, vzdor ducha, spočívají ve schopnosti najít nějaký smysl, stanovisko, postoj a 

vyrovnání i za zcela beznadějné situace, stát tváří v tvář nezměnitelnému osudu 

51 

Podle Sprangera U každé osobnosti se zpravidla nachází v určitém stupni většina zaměření, jedno z nich ale většinou dominuje a určuje 
tak typ vlastního hodnotového vědomí. 
1. praktický typ - upřednostňuje spíše "umět využít" než pouze "vědět" 
2. ekonomický typ - orientovaný na hledání jistot v materiálním zabezpečení 
3. mocenský typ - hledá zabezpečení své existence ve vysokém postavení a kariéře 
4. teoretický typ - tito lidé pociťují své nejvyšší potěšení z poznání 
5. estetický typ - jejich nejvyšším "životabudičem" je krása a prožitky harmonie 
6. sociální typ - vzácný, typický připraveností druhým pomoci, bez očekávání závazku 
ASPIRACE  
-  Aspirační  úroveň:  aktuálně  a  nepřímo  vyjádřené  sebehodnocení  prostřednictvím  nároku  na  kvalitu  a  kvantitu 
vlastní další činnosti na základě předchozího výkonu v dané situaci.  
- Znamená to, že jedinec vyjadřuje ve vztahu k určité situaci, na co si ještě "troufá" a na co už zrovna teď, vzhledem k 
okolnostem ne - aspiruji na něco = „myslím si, že na to mám“ 
- Je vyjádřením vztahu k cíli skrze hodnocení sebe sama.  
-  Na  proměnách  vztahu  k  sobě  a  k  aktivitám  následujícím  se  podílejí  prožitky  úspěchu  a  neúspěchu  v  předchozích 
aktivitách. 
-  Z  hlediska  pedagoga  je  důležitý  především  fakt,  že  utváření  aspirací  je  pouze  na  jedné  straně  projevem 
sebehodnocení osobnosti, na druhé straně může být sociální situace, v níž se aspirace utváří, terénem pro pozitivní 
ovlivňování vztahu žáka k sobě.  
-  Předpokladem  je  ovšem  podpůrné  klima  skupiny  a  citlivé  vedení  k  sebepoznání  (sebereflexi  žáka)  a  jeho 
seberozvoji
 
CHARAKTER - 

Témata, do kterých materiál patří