SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Nejčastějšími motivy jsou podle Kohoutka: potřeby, hodnoty a ideály, zájmy, závislost na někom nebo na něčem.
Motivy a jejich klasifikace - Motiv je dispozice. Motiv je činitel, který zvyšuje intenzitu výkonu. Zásobuje
subjekt dostatečným množstvím energie potřebné pro výkon. Je to tedy energizační činitel. Současně je však i činitel,
který určuje směr a obsah jednání a chování, tzn., že je i regulační činitel.
Klasifikace:
a) primární (biologic. a fyziolog. např. hlad, žízeň, bolest),
b) sekundární (motivy kulturní a sociální)
Základními motivy jsou potřeby (fyziologické, bezpečí, sounáležitosti a lásky uznání, seberealizace). Dalším
činitelem je pud (vrozená hnací síla k určité činnosti) a instinkt. Motivy formující se během života člověka také
aktivizují, jsou to především: zájmy, zvyky (silné motivy u starších lidí), přání, (životní cíle, plány, ambice). S
potřebou seberealizace velmi úzce souvisí i aspirace neboli též ambice (systém plánů krát. i dlouhodobých, životní
plány, životní sty, způsob života). Dále sem patří návyky, hodnoty a postoje, city a citové vztahy.
Motivační struktura člověka se vyvíjí. Dlouhodobé neuspokojování potřeb může vést ke strádání a může dojít k
závažnému poškození.
Složitost lidské motivace se dále zvyšuje tím, že si jedinec nemusí uvědomit plně svou motivaci v celé její
složitosti. K důležitým momentům v sebepoznání, autoregulaci, sebevýchově patří právě plnější poznání a
uvědomění si vlastní motivace v celé její složitosti. V tom směru také pracují poradenské, výchovné i
psychoterapeutické systémy!
POTŘEBY: -