SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
stabilitě uspořádání do hierarchické struktury, tedy tzv. hodnotového vědomí
- hodnoty souvisí s potřebami
- Společensky uznávané hodnoty = ideály. Hodnoty a ideály jsou důležitými motivy našeho chování.
- Vznik i změny hierarchie hodnot závisí na řadě činitelů: věk, vzdělání, výchova, profese, rodina inteligence,
společenské zařazení.
- Životní styl člověka určuje hodnotová orientace osobnosti, např. teoretická, praktická, ekonomická, ekologická,
estetická, etická, sociální, politická, náboženská,…
- Základní hodnotová orientace se utváří od útlého dětství jak z vrozených dispozic, tak ze souboru vnějších činitelů
– zprostředkovateli hodnot jsou: rodina, škola, přátelé, stát, lokální prostředí, oblast volného času.
- Jedinec volí mezi hodnotami, některé přijímá, jiné odmítá.
Rozlišují se hodnoty:
instrumentální – mají přímý vliv na způsoby našeho chování
terminální – spočívají v systemizování našich cílů
Klasifikace hodnot : Podle Rogerse (Morisova klasifikace)
a) fyziologicky operativní - hodnoty dané jejich významem pro organismus, rozhodující je tělesný zážitek libosti či
nelibosti, typický již pro rané dětství
b) sociálně uznávané - vynucené oceňování bez ohledu na osobní žádoucnost, osvojované tedy pod větší či menší
hrozbou sankcí (nebo odměn). Tímto způsobem je tedy již dítě nuceno akceptovat to, o čem bylo poučeno jako o
"správném".
c) obecně universální (nadosobní) - jistý návrat k individuálnímu hodnocení na bázi subjektivní žádoucnosti v