SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Až ve věku 11, 12 let začíná přihlížet k motivům jednání – bere ohled na situaci, na vnější podmínky i vnitřní
pohnutky.
Na Piageta navázal L.Kohlberg – rozlišil 6 stadií vývoje morálky seskupených pod 3 obecná stadia, která odpovídají
stupňům kognitivního vývoje dle Piageta.
I. Předkonvenční úroveň (Piagetovo předoperační stadium myšlení, 2-7 let)
Dítě se chová bez ohledu na druhé, morální normu dodržuje jen pod tlakem odměn a trestů.
II. Konvenční úroveň (Piagetovo stadium konkrétních myšlenkových operací, 7–11 let)
Dítě se přizpůsobilo tlaku výchovy a společnosti, řídí se konvencí, tím, co se od něj očekává.
III. Postkonvenční úroveň (Piagetovo stadium formálních myšlenkových operací, od 12 let)
Mladiství se řídí svými vnitřními principy, které pochopil a převzal za své.
Jednání a chování, které odpovídá morálním hlediskům, označujeme jako altruistické, nebo také prosociální
v protikladu k egoistickému, sobeckému, zištnému jednání.
Altruistické chování – přináší prospěch druhým a přitom samotnému aktérovi přináší „náklady“. Je dobrovolné,
nevykonává se jako profese. Příjemcem je jedinec, a ne organizace či instituce.
Prosociální chování – prospívá druhým, zároveň ale také něco přináší aktérovi (druzí se mu odmění podobným
chováním, nebo je aktérovi „odměnou“ vnitřní uspokojení z dobrého činu)
54
11. Frustrace, frustrační tolerance. Pojem psychická deprivace. Stres. Náročné životní situace.
FRUSTRACE