SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Racionalizace – člověk si „rozumově“, „logicky“ zdůvodní frustrační situaci. Zmaření možnosti dosáhnout
cíle je tak nakonec vnímáno jako snesitelné, nebo dokonce i výhodné (formy racionalizace: 1)„kyselé
hrozny“- člověk snižuje hodnotu cíle, o který marně usiloval – podobně jako liška ve známé bajce řekla o
hroznech, které byly příliš vysoko: „Nestojím o ně, jsou příliš kyselé.“ 2)„sladký citron“- člověk je
nespokojen se svou životní situací, ale utěšuje se, že druzí jsou na tom ještě hůř)
Sublimace – tendence nahradit nedostupný způsob uspokojení v jiný, který je dostupný a přijatelný (např.
neuspokojená sex. potřeba se uvolňuje pomocí jiné aktivity např. umělecké)
Identifikace – posílení vlastní hodnoty ztotožněním s někým, koho lze obdivovat. Člověk si za těchto
okolností připisuje žádoucí vlastnosti a úspěchy obdivované osoby nebo skupiny. Může to být ztotožnění
s nereálnou osobou (hrdina z knížky), s reálnou významnou osobou (např. dítě se vychloubá svým otcem –
jeho povoláním autem, apod.), či se skupinou (může jej vést k asociální činnosti - hnutí skinheads.) Podstatou
identifikace je „společné sdílení“, „společné zvládání“ zátěže.
Regrese – „útěk do minulosti“ – u dítěte se náhle projeví vzorce chování, které byly příznačné pro jeho
dřívější vývojová období (např. žák středního školního věku se začne při komunikaci s učitelem vyjadřovat
mazlivě, protože toto chování bylo v dětství odměňováno)