SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
60
4. vnímání je schématické a obsahově chudé
5. pozornost (trvání hry 21-27min), převládá bezděčnost a těkavost, poz. zůstává labilní a unavitelná
6. paměť převládá bezděčná a mechanická, ve dvou letech znovupoznává blízké lidi a známé předměty po uplynutí
osmi týdnů, ve dvou letech pak již po sedmi měsících, vzpomínky jsou vzácné a kusé a týkají se pouze silně
afektivních situací
7. slovní zásoba na konci období je asi 1000 slov, potíže s výslovností (šišlání, ráčkování)
- 1,5 roku: 1. věk otázek – kdo, co?
8. představivost je neustále bohatší a detailnější, představa začíná v polovině druhého roku navozovat další názorné
asociace
9. myšlení v první polovině této fáze se nazývá "senzoricko-motorickou inteligencí", usuzování batolete je ještě
"prelogické"
- fenomenalismus (plave, protože je žlutý)
- finalismus (moře vznikla, aby mohly plout lodě)
- artificialismus (Všechno někdo stvořil.)
- animismus (oživování věcí)
- dynamismus (přisuzování vůle věcem)
- O pokroku ve vývoji imaginativně-emotivních funkcí osobnosti, zvláště rozvoji jáství, svědčí i projevovaný
egoismus, negativismus a vzdor.
10. sebeuvědomování, sebezažívání a sebeuplatňování, přibývá i další faktor zahrnující stále intenzivnější vědomí,
že pochvalné či zlobné reakce se týkají hodnocení vlastního "já" dítěte.
11. emoční život batolat se na počátku vyznačuje spontánností a intenzitou citů, bez schopnosti je příliš ovládat
- v první polovině batolecí fáze se často přechodně vyskytuje emoční labilita spojená s afekty zlosti a strachu. Zlost
a hněv jsou reakce na frustraci. Strach je pak zažíván v nových, nejistých situacích
- kolem druhého roku se emoce rozšiřují: závist, úzkost, zklamání, zahanbení, pocit křivdy, lítost
- ve třech letech je možné navodit: soucit, žal apod. (při vyprávění pohádek)
- typický je v tomto věku průběh skutečných separačních reakcí i na krátkodobé odloučení matky: