SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-1. stádium předmětů (spočívá v jejich prostém výčtu)
-2. stádium činností (vyznačuje se popisem dílčích činností jednotlivých osob)
-3. stádium vztahů (dochází k celkovému pochopení výjevu, jeho pointy)
- potíže dělá proměnlivost časových vztahů (dnes, včera, zítra)
- 3–4 leté děti znázorňují všechny tvary jako kruhy
- pozornost je přelétavá, prostředkem k jejímu posilování i větší záměrnosti jsou konstruktivní hry (trvání hry 4–5
61
let 83min, 5–6 let 96min)
- paměť je dosud nespolehlivá, učí se bezděčně a mechanicky (snadno si osvojují říkanky);
- opakováním úkonů vznikají návyky;
- od třetího roku se znovupoznání rozšiřuje i na jevy, které se moc často neopakují (do paměti se vrývají hlavně
kvality citové); ve vrcholu této fáze se začíná uplatňovat první úmyslné zapamatování
- představy jsou jemnější a bohatší
- bohatá dětská fantazie, vyznačující se konkrétností, citlivostí, svérázností, není dosud zatížena žádnou korekcí
kritickým myšlením
-1. kognitivní egocentrismus (Tatínku, ta řeka teče, i když my spíme?)
-2. magičnost - přesvědčení, že vlastním slovem či představou lze ovlivňovat dění kolem sebe (soustředěním se dá
přivolat tramvaj)
-3. Antropomorfismus - přisuzování lidských pohnutek a vlastností věcem (Slunce svítí, protože je hodné.)
Kolem 4 let dítě opouští fázi "předpojmového myšlení" a dostává se do fáze "názorného myšlení".
Imaginativně-emotivní oblast: - sebepojetí a sebehodnocení, u dětí předškolního věku se navíc začíná rodit "svědomí", jako vnitřní autonomní
seberegulátor, nezávislý na reálném trestu. V této fázi však děti neberou v úvahu při hodnocení ani sebehodnocení
vlastní motiv činu.
- předškolní děti jsou velmi emotivní. Častým citovým projevem zůstávají afekty - vztek a strach.
- "zlatý věk dětské hry", děti dospívají od hry "paralelní" přes "společnou" až ke hře "kooperativní" (vyznačují se
osobitým podílem na přidělené roli); intenzivně prožívají pohádky
Adaptace na prostředí: - nutná citová pohoda mezi rodiči
- fáze identifikace s rodičem totožného pohlaví
- vztahy k druhým dětem zůstávají většinou nahodilé, přelétavé a málo trvalé
Vývoj sebepojetí:
- 4 r. uvědomuje si rozdíl dítě x dospělý,
- uvědomuje si své pohlaví – sebepojetí věku a pohlaví;
- 5. r. – závislé na aktuální situaci, není stabilní;
- je schopno regulovat své prožívání, rozvíjí se porozumění;
- začíná rozumět kontextu sociální situace, je schopno ji přehodnotit, je schopno oddálit přání
Řeč: - 3,5 r. - druhý věk otázek – Proč, jak?
- dysgramatismy, fyziologické neplynulosti