Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

-1. stádium předmětů (spočívá v jejich prostém výčtu) 
-2. stádium činností (vyznačuje se popisem dílčích činností jednotlivých osob) 
-3. stádium vztahů (dochází k celkovému pochopení výjevu, jeho pointy) 

- potíže dělá proměnlivost časových vztahů (dnes, včera, zítra) 
- 3–4 leté děti znázorňují všechny tvary jako kruhy 
pozornost je přelétavá, prostředkem k jejímu posilování i větší záměrnosti jsou  konstruktivní hry (trvání hry 4–5 

61 

let 83min, 5–6 let 96min) 
paměť je dosud nespolehlivá, učí se bezděčně a mechanicky (snadno si osvojují říkanky);  
- opakováním úkonů vznikají návyky;  
-  od  třetího  roku  se  znovupoznání  rozšiřuje  i  na  jevy,  které  se  moc  často  neopakují  (do  paměti  se  vrývají  hlavně 
kvality citové); ve vrcholu této fáze se začíná uplatňovat první úmyslné zapamatování 
- představy jsou jemnější a bohatší 
-  bohatá  dětská  fantazie,  vyznačující  se  konkrétností,  citlivostí,  svérázností,  není  dosud  zatížena  žádnou  korekcí 
kritickým myšlením 
-1. kognitivní egocentrismus (Tatínku, ta řeka teče, i když my spíme?) 
-2.  magičnost  -  přesvědčení,  že  vlastním  slovem  či  představou  lze  ovlivňovat  dění  kolem  sebe  (soustředěním  se  dá 
přivolat tramvaj) 
-3. Antropomorfismus - přisuzování lidských pohnutek a vlastností věcem (Slunce svítí, protože je hodné.)  
Kolem 4 let dítě opouští fázi "předpojmového myšlení" a dostává se do fáze "názorného myšlení". 
  Imaginativně-emotivní oblast:  -  sebepojetí  a  sebehodnocení,  u  dětí  předškolního  věku  se  navíc  začíná  rodit  "svědomí",  jako  vnitřní  autonomní 
seberegulátor,  nezávislý  na  reálném  trestu.  V  této  fázi  však  děti  neberou  v  úvahu  při  hodnocení  ani  sebehodnocení 
vlastní motiv činu. 
- předškolní děti jsou velmi emotivní. Častým citovým projevem zůstávají afekty - vztek a strach
- "zlatý věk dětské hry", děti dospívají od hry "paralelní" přes "společnou" až ke hře "kooperativní" (vyznačují se 
osobitým podílem na přidělené roli); intenzivně prožívají pohádky 
  Adaptace na prostředí: - nutná citová pohoda mezi rodiči 
- fáze identifikace s rodičem totožného pohlaví 
- vztahy k druhým dětem zůstávají většinou nahodilé, přelétavé a málo trvalé 
  Vývoj sebepojetí:  
- 4 r. uvědomuje si rozdíl dítě x dospělý,  
- uvědomuje si své pohlaví – sebepojetí věku a pohlaví;   
- 5. r. – závislé na aktuální situaci, není stabilní;   
- je schopno regulovat své prožívání, rozvíjí se porozumění;  
- začíná rozumět kontextu sociální situace, je schopno ji přehodnotit, je schopno oddálit přání 
  Řeč: - 3,5 r. - druhý věk otázek – Proč, jak? 
- dysgramatismy, fyziologické neplynulosti  

Témata, do kterých materiál patří