SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- potřeby – organismu (jídla, spánku), činnosti, sociálního kontaktu
- hra – funkční (nesleduje zvláštní cíl) – nejprve si hraje s rukama, později s nožičkami, hry s řečovými orgány –
broukání, žvatlání
-
2. půlrok – napodobivé hry (pohyby, úkony)
-
9. –10. m. – sociální hry – strhávání šátku z tváře, …
vývoj emocí: - přetrvávají v bazální oblasti – libost x nelibost (sucho, spánek, jídlo)
- se socializací dítěte – vytváří se vztah k matce – pokud je empatická – d. je důvěřivé, společenské, navazuje
kontakty, intenzivně prožívá
- kolem 3. m. – 1. úsměv – reflexní
- kolem ½ r. – úsměv na základě poznání nejbližší osoby - aktivní
- kolem 6. m. – 1. negativní emoce – úzkost a strach (z nových, neznámých př., lidí, situací)
-
tzv. separační úzkost – při odchodu matky do 2. místnosti, při fyzické blízkosti 2. lidí – d. pláče, normální
separační reakce, ukazuje na dobrý vztah s matkou, normální vývoj
- postupné diferencování emocí
- konec 1. r. – schopnost kladně se naladit i na otce, babičku, dědu
-
začíná mít emoční vztah k nejbližšímu prostředí
vývoj charakteru: - nejnižší stupeň – amorální – dítě není schopno brát ohledy na 2., společnost chápe jako prostředek k uspokojování
vlastních potřeb, reaguje impulsivně, egoisticky, nedostatek zábran
- ke konci 1. r. – přechází do stupně prospěšného
vývoj sociálních vztahů: - 6. t. – 1. úsměv jedince
- od 5. m. – začíná se diferencovat vztah k známým a k cizím lidem
- po 1. ½ r. – samo vyvolává a navazuje kontakt, domáhá se pozornosti dospělých
- k vrstevníkům se začínají vztahy dítěte vytvářet od 5. m.
3. Batole - (1.–3. rok)
- je silně ovládáno city.
- Ve vlastní činnosti již převládají nad funkčními hrami (experimentací) hry fikční (námětové). Děti s oblibou
napodobují každé odkoukané chování dospělých ("kouří", perou, krájí chléb, hádají se)
- Z hlediska racionálně-kognitivních procesů dochází u batolat k výraznému posunu ve všech funkcích:
1. zjemňuje se rozlišovací schopnost počitků (odstíny barev, hlasu, rytmu apod.)
2. zkvalitňuje se vnímání tvarů či prostorových vztahů (prostor je stále organizován jen vůči sobě)
3. časové vztahy jsou pro batole příliš proměnné a nenázorné, je zaměřeno téměř výhradně k přítomnosti a nejbližší
budoucnosti (dětský prezentismus)