SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
První je "fáze protestu"- v níž dítě křičí a volá matku
-
Druhá je "fáze zoufalství"- v níž ztrácí naději, křičí méně a ve stavu stísněnosti se odvrací a odmítá kontakt s
jinými
12. Výchovné problémy - Nejobvyklejším bývá "vzdor". Je to ale zcela zákonitý a typický jev. Jde o přirozený výraz
střetu dítěte, nadaného již jistou vnitřní autonomií, s nějakou pro něj nezvládnutelnou překážkou - vůlí rodičů.
Konfliktu lze předejít zvláště postupnou přípravou dítěte na změnu činnosti, vhodnou motivací, odpoutáním
pozornosti něčím zajímavým, požádáním o pomoc apod.
13. Vývoj sebepojetí: formuje se v souvislosti s jástvím, dle 1. kontaktů mezi matkou a dítětem;
- 2,5 r. – na vývoje sebepojetí se podílí nejbližší rodina (rodiče, sourozenci, prarodiče);
- egoistické, zaměřené na sebe (lze sledovat i ve vývoji hry – paralelní – hraje si raději samo, receptivní – básničky – i
spojené s pohybem);
- 3. r. – formuje se autonomie (rozšiřuje se okruh nejbližších – teta, strýc, dítě dostává zpětnou vazbu – ochranářská –
povzbuzující – obraz dítěte se utváří v pozitivním duchu).
4. Předškolní věk - 4–6let - je poslední fází raného dětství
- Fyzicky dochází do první fáze plnosti (2–4 let) také k první fázi vytahování (5–6 let), během které dítě nabývá
zpravidla již metrové výšky.
- Postupně dosahuje stále lepšího ovládání jemné motoriky (kreslení, vystřihování, zavazování bot)
Úroveň poznávacích procesů: - počitky jsou již dostatečně rozvinuté a schopné zachytit i nepatrné detaily, formou hry je možné jejich kvalitu ještě
zvýšit (zavázat oči a rozpoznávat hmatem, sluchem, čichem)
- vnímání zachycuje spíše celkový dojem, ulpívá často na nepodstatných znacích (lokomotiva musí mít kouř, hnací
mechanismus je vynechán);
- vnímání je tedy globální, neanalytické, orientované na to, co dítě subjektivně a bezprostředně upoutá;
- vjemy ovládá egocentričnost
- tři stádia vnímání dětí: