SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Školní zralost:
- stav dítěte, který zahrnuje jeho zdravotní, psychickou i sociální způsobilost začít školní docházku a zvládnout
požadavky školní výuky. Jedná se o výsledek biologického zrání nervového systému a celé dosavadní zkušenosti
dítěte - zrání CNS – projevuje se změnou celkové reaktivity, zvýšením emoční stability a odolnosti vůči zátěži, je
předpokladem adaptace na školní režim, pozitivně ovlivňuje lateralizaci ruky, rozvoj motorické i senzomotorické
koordinace a manuální zručnosti, je předpokladem zrakového i sluchového vnímání (potřebné pro učení čtení a psaní)
- zahrnuje tři složky: fyzickou zralost, psychickou zralost, sociální a emocionální zralost
Fyzická (tělesná) zralost
- úroveň posuzuje pediatr při pravidelných lékařských prohlídkách.
- posuzuje se tělesná výška (za optimální se považuje cca 120 cm), hmotnost (cca 20 kg) a stav dentice (nástup
výměny mléčného chrupu)
- zjišťuje se např. tzv. filipínská míra – dát ruku přes hlavu na ucho
Psychická zralost
- určitá dosažená úroveň v oblasti poznávacích procesů
- přechod od globálního k diferenciovanému vnímání, rozvoj analyticko-syntetické činnosti, zvyšování kapacity
paměti, oblasti myšlení odpoutání od egocentrismu s posunem od názorného myšlení k logickému
- slovní zásoba, gramaticky správná řeč bez vážných poruch výslovnosti a vyspělá grafomotorika
- základní poznatky o světě, dovednosti a schopnosti potřebné pro výuku: