Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

vyslovuje správně všechny hlásky a hláskové skupiny, umí se vyjadřovat – pojmenuje známé věci a jevy, 
hovoří v celých větách, umí vyprávět kratší povídku, přednese básničku,  

je  schopno  třídit,  posuzovat  a  porovnávat  věci  a  základní  jevy,  má  základní  poznatky  o  sobě,  rodině  a 
blízkém  okolí,  domácích  pracích,  zná  některá  povolání,  zvířata,  rostliny,  základní  přírodní  jevy,  materiály, 
barvy 

62 

přiměřeně zručné – umí modelovat, navlékat, vystřihovat, zvláště ale kreslit a malovat 

bývá  sem  zahrnuta  i  pracovní  zralost  -    začíná  se  zajímat  o  činnosti  připomínající  školní  úkoly, 
samostatnost,  aktivnost  a  dovednost  záměrně  udržet  pozornost  na  delší  časový  úsek  a  účastnit  se  řízené 
činnosti, schopnost podřídit se úkolu, přiměřenou ctižádost, vytrvalost, zodpovědnost, spolehlivost  

  Citová a sociální zralost  - sch. přijmout roli školáka,  akceptovat autoritu učitele, osamostatnění se z vazby  na rodiče, sociální zkušenosti a 
dovednosti -  základní  sociální  zběhlost,  sebeobsluha  a  základy  slušného  chování  -  dítě  umí  požádat,  něco  navrhnout,  zařídit, 
spolupracovat, ví, jak se jmenuje, kde bydlí, vyzná se v blízkém okolí, umí přecházet, něco koupit, udržuje pořádek, 
oblékne se, obuje se, jí příborem, myje se, zdraví dospělé, rozlišuje, co je žádoucí a zakázané, … 
 
Odklad povinné školní docházky
  
-  dítě  obvykle  nastupuje  do  školy  v  šesti  letech,  pokud  je  dosáhne  do  1.září.  Na  žádost  rodiče,  učitele  ze  školky, 
lékaře, učitele u zápisu je možno provést test školní zralosti (vhodné je vyšetřit děti narozené o prázdninách). Odložit 
školní docházku je možno také ze zdravotních důvodů nebo z psychických důvodů o 1 až 2 roky. 
 
Poznávací procesy v dětství a prepubertě (6-12 let) - charakterizují změny a kvality čivosti, vnímání, pozornosti, paměti, obrazotvornosti a myšlení 
5. Období mladšího žáka - časové období 6. –10. (7. –11.) rok života dítěte.  
- Dítě vstupuje do školy, což je pro něj důležitý mezník v jeho životě.  
-  prodlužuje  se  postava,  zlepšuje  se  koordinace  motoriky,  rozvíjejí  se  procesy  v oblasti  orientace,  prožívání, 
chování
. Dítě má povinnosti, přiblížilo se k cíli „být velký“.  
-  Hlavním  psychologickým  znakem  je  rozvoj  učební  činnostizískávání  vědomostí,  dovedností,  návyků 
prostřednictvím školy.  
- Školní výuka  rozvíjí  hlavně  paměť a myšlení. V prvních  ročnících  školy můžeme  charakterizovat žákův  názor na 
svět  jako  naivní  (přijímá  informace  nekriticky)  a  myšlení  asi  8letého  žáka  je  názorné  a  konkrétní  (větší  objem 
informací).  
- Kolem 10. roku začíná tato naivita mizet a objevuje se kritičnost.  
- Bohatě se rozvíjí myšlení, zájmy, paměť, vnímání, novým zájmem, který výrazně působí na pozorovací schopnosti je 
četba.  
- Dítě se projevuje velikou pohybovou aktivitou, neomezujme ji, ale směřujme do dobře organizované TV a sportu.  
-  Důležitý  je  dostatečný  odpočinek  žáka.  V tomto  období  se  také  rozvíjejí  city:  postupně  přecházejí  z afektivních 
projevů pod vědomou kontroluškolní výchova rozvíjí city etické, estetické, intelektuální   Rozvoj racionálně - kognitivních funkcí u dětí  
- Velmi dynamický rozvoj poznávacích procesů - čití, vnímání, paměť, komplexnější duševní projevy jako je myšlení 
a obrazotvornost. 
Změny  čivosti  v období  dětství  -  Po  nástupu  do  školy  se  ještě  zdokonaluje  zraková  a  sluchová  diferenciace,  tedy 
rozdílové prahy.  
- Schopnost rozlišovat výšky tónů vzroste o polovinu a jemnost rozlišování barev narůstá až o 60%.  
- Zatímco dítě předškolního věku se ještě orientovalo spíše jen situačně a neplánovitě, navíc bez přílišného zaměření 
na detaily, klade školní práce nároky na přesnost pozorování, i systematičnost a plánovitost činnosti.  
-  Postupná  převaha  věcné  orientace  na  předměty  a  jevy,  je  podnětem  i  k rozvoji  základních  myšlenkových  operací, 
jako je analýza celků na části, jejich srovnávání, chápání funkce a pak nová syntéza strukturovanějšího celku, až po 
zobecňování. Tyto operace pak stojí v pozadí postupně narůstající kvality pojmů i představ. 

Témata, do kterých materiál patří