SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
vyslovuje správně všechny hlásky a hláskové skupiny, umí se vyjadřovat – pojmenuje známé věci a jevy,
hovoří v celých větách, umí vyprávět kratší povídku, přednese básničku,
-
je schopno třídit, posuzovat a porovnávat věci a základní jevy, má základní poznatky o sobě, rodině a
blízkém okolí, domácích pracích, zná některá povolání, zvířata, rostliny, základní přírodní jevy, materiály,
barvy
62
-
přiměřeně zručné – umí modelovat, navlékat, vystřihovat, zvláště ale kreslit a malovat
-
bývá sem zahrnuta i pracovní zralost - začíná se zajímat o činnosti připomínající školní úkoly,
samostatnost, aktivnost a dovednost záměrně udržet pozornost na delší časový úsek a účastnit se řízené
činnosti, schopnost podřídit se úkolu, přiměřenou ctižádost, vytrvalost, zodpovědnost, spolehlivost
Citová a sociální zralost - sch. přijmout roli školáka, akceptovat autoritu učitele, osamostatnění se z vazby na rodiče, sociální zkušenosti a
dovednosti - základní sociální zběhlost, sebeobsluha a základy slušného chování - dítě umí požádat, něco navrhnout, zařídit,
spolupracovat, ví, jak se jmenuje, kde bydlí, vyzná se v blízkém okolí, umí přecházet, něco koupit, udržuje pořádek,
oblékne se, obuje se, jí příborem, myje se, zdraví dospělé, rozlišuje, co je žádoucí a zakázané, …
Odklad povinné školní docházky
- dítě obvykle nastupuje do školy v šesti letech, pokud je dosáhne do 1.září. Na žádost rodiče, učitele ze školky,
lékaře, učitele u zápisu je možno provést test školní zralosti (vhodné je vyšetřit děti narozené o prázdninách). Odložit
školní docházku je možno také ze zdravotních důvodů nebo z psychických důvodů o 1 až 2 roky.
Poznávací procesy v dětství a prepubertě (6-12 let) - charakterizují změny a kvality čivosti, vnímání, pozornosti, paměti, obrazotvornosti a myšlení
5. Období mladšího žáka - časové období 6. –10. (7. –11.) rok života dítěte.
- Dítě vstupuje do školy, což je pro něj důležitý mezník v jeho životě.
- prodlužuje se postava, zlepšuje se koordinace motoriky, rozvíjejí se procesy v oblasti orientace, prožívání,
chování. Dítě má povinnosti, přiblížilo se k cíli „být velký“.
- Hlavním psychologickým znakem je rozvoj učební činnostizískávání vědomostí, dovedností, návyků
prostřednictvím školy.
- Školní výuka rozvíjí hlavně paměť a myšlení. V prvních ročnících školy můžeme charakterizovat žákův názor na
svět jako naivní (přijímá informace nekriticky) a myšlení asi 8letého žáka je názorné a konkrétní (větší objem
informací).
- Kolem 10. roku začíná tato naivita mizet a objevuje se kritičnost.
- Bohatě se rozvíjí myšlení, zájmy, paměť, vnímání, novým zájmem, který výrazně působí na pozorovací schopnosti je
četba.
- Dítě se projevuje velikou pohybovou aktivitou, neomezujme ji, ale směřujme do dobře organizované TV a sportu.
- Důležitý je dostatečný odpočinek žáka. V tomto období se také rozvíjejí city: postupně přecházejí z afektivních
projevů pod vědomou kontroluškolní výchova rozvíjí city etické, estetické, intelektuální Rozvoj racionálně - kognitivních funkcí u dětí
- Velmi dynamický rozvoj poznávacích procesů - čití, vnímání, paměť, komplexnější duševní projevy jako je myšlení
a obrazotvornost.
Změny čivosti v období dětství - Po nástupu do školy se ještě zdokonaluje zraková a sluchová diferenciace, tedy
rozdílové prahy.
- Schopnost rozlišovat výšky tónů vzroste o polovinu a jemnost rozlišování barev narůstá až o 60%.
- Zatímco dítě předškolního věku se ještě orientovalo spíše jen situačně a neplánovitě, navíc bez přílišného zaměření
na detaily, klade školní práce nároky na přesnost pozorování, i systematičnost a plánovitost činnosti.
- Postupná převaha věcné orientace na předměty a jevy, je podnětem i k rozvoji základních myšlenkových operací,
jako je analýza celků na části, jejich srovnávání, chápání funkce a pak nová syntéza strukturovanějšího celku, až po
zobecňování. Tyto operace pak stojí v pozadí postupně narůstající kvality pojmů i představ.