SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
–
při řešení problému uvažuje o různých alternativách, vytváří hypotézy, ověřuje si je
v myšlenkách nebo ve skutečnosti
–
vyplývá z toho větší kritičnost k autoritám a jejich tvrzením, nepřijímá tak lehce názory
dospělých, filtruje je přes své zkušenosti a podrobuje úvahám
–
dochází k vyššímu pochopení morálky – co je a co není mravné teď posuzuje podle obecných
abstraktních principů vytvořených v mysli, vytváří si vlastní žebříček hodnot
–
dosažení etapy formálních operací poznáme ze schopnosti aplikovat logické operace
nezávisle na obsahu soudů
–
pokračuje vývoj vnímání, hlavně zrakového, dosahuje maximum rozvoje, souvisí mnohem
více s abstraktním myšlením
–
představy jsou oproti mladšímu školnímu věku méně živé, spíše obecnější, „vybledlejší“,
eidetická schopnost klesá
–
řeč – stále roste slovní zásoba, složitost větné stavby i celkové výrazové schopnosti
–
učení – je schopen se účinněji učit na základě poznání logických souvislostí, méně roste
schopnost osvojování materiálu, který nedává smysl, memorování
Ze sociálního hlediska jde o období mezi dětstvím a adolescencí, dochází ke změnám v sociálních vztazích.
Vztahy k dospělým – vzniká nový typ vzájemných vztahů, dospívající omezuje práva dospělých a svoje rozšiřuje.
Vyžaduje úctu ke své osobnosti, lidské hodnotě, důvěru, rozšíření samostatnosti – snaží se přejít na paritní vztahy.
Pokud se to nedaří, sahá k různým formám protestu a vzdoru.
Rozdíly mezi chlapci a dívkami jsou v tomto období výrazné, dospívání nastupuje u dívek dříve, jsou tedy vyspělejší
než chlapci stejného věku. Dochází k větší diferenciaci schopností a zájmů. Rozdíly je třeba respektovat při práci
s dětmi, v přístupu k nim, ve volbě motivace. Není vhodné dávat dívky za vzor chlapcům (např. jako ukázněnější), je