Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

– 

při řešení problému uvažuje o různých alternativách, vytváří hypotézy, ověřuje si je 

v myšlenkách nebo ve skutečnosti 

– 

vyplývá z toho větší kritičnost k autoritám a jejich tvrzením, nepřijímá tak lehce názory 

dospělých, filtruje je přes své zkušenosti a podrobuje úvahám 

– 

dochází k vyššímu pochopení morálky – co je a co není mravné teď posuzuje podle obecných 

abstraktních principů vytvořených v mysli, vytváří si vlastní žebříček hodnot 

– 

dosažení etapy formálních operací poznáme ze schopnosti aplikovat logické operace 

nezávisle na obsahu soudů  

– 

pokračuje vývoj vnímání, hlavně zrakového, dosahuje maximum rozvoje, souvisí mnohem 

více s abstraktním myšlením 

– 

představy jsou oproti mladšímu školnímu věku méně živé, spíše obecnější, „vybledlejší“, 

eidetická schopnost klesá 

– 

řeč – stále roste slovní zásoba, složitost větné stavby i celkové výrazové schopnosti 

– 

učení – je schopen se účinněji učit na základě poznání logických souvislostí, méně roste 

schopnost osvojování materiálu, který nedává smysl, memorování 

Ze sociálního hlediska  jde o období mezi dětstvím a adolescencí, dochází ke změnám v sociálních vztazích. 
Vztahy k dospělým – vzniká nový typ vzájemných vztahů, dospívající omezuje práva dospělých a svoje rozšiřuje. 
Vyžaduje úctu ke své osobnosti, lidské hodnotě, důvěru, rozšíření samostatnosti – snaží se přejít na paritní vztahy. 
Pokud se to nedaří, sahá k různým formám protestu a vzdoru. 
Rozdíly mezi chlapci a dívkami jsou v tomto období  výrazné, dospívání nastupuje u dívek dříve, jsou tedy vyspělejší 
než chlapci stejného věku. Dochází  k větší diferenciaci schopností a zájmů. Rozdíly je třeba respektovat při práci 
s dětmi, v přístupu k nim, ve volbě motivace. Není vhodné dávat dívky za vzor chlapcům (např. jako ukázněnější), je 

Témata, do kterých materiál patří