Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

  Shrnutí - na počátku fáze se vydělila paměť z vnímání, převažuje mechanická paměť, vzrůstá bohatost obecných 

představ a pojmů, myšlenkové operace jsou vázány názorností, která je nezbytným předpokladem dalšího rozvoje 
myšlení směřujícího až k abstrakci. 

 
Psychologie morálního vývoje - o morálním vývoji hovoříme v souvislosti s charakterem.  Usuzuje se, že u každého 
jedince  dominuje  určitý  typ  charakteru,  odpovídající  určité  úrovni  morál.  vývoje.  Tzn.,  že  každý  dospívá  k  určité 
úrovni morál. vývoje, která je charakteristická pro chování dítěte určitého věku. Např.: 
* kojeneckému období odpovídá amorální typ charakteru 
* ranému dětství prospěšný typ charakteru 
* pozdější dětství konformní charakter 
* adoles. a dospělost iracionálně vědomý nebo altruistický typ 
 

64 

13. Obecná charakteristika období pubescence a adolescence. Časové vymezení, změny tělesné, psychické a 
sociální. Socializace v období pubescence a adolescence. Výběr povolání.  

 
 
PUBESCENCE Období pubescence (dospívání) začíná mezi 11. až 13. rokem a končí mezi 14. až 15 rokem života (délka období je 
velice individuální, stejně jako průběh a intenzita). Pubescent si vytváří svou identitu, pomalu přepisuje status "dítě" 
na status "dospělý". Současně dochází k pohlavnímu dospívání provokovanému hormonálními změnami (tělesné 
změny, první menses a poluce, zájem o sexualitu, masturbace) a růstovému spurtu (ztráta koordinace pohybů - období 
neohrabanosti).  
 
Hormonální změny přinášejí i zvýšenou emoční labilitu, úzkosti, pocity ztráty jistoty a problémy se sebepřijetím 
(někdo vyroste moc, někdo naopak vůbec, někomu se zvětší jen určité partie,...). Pubescent má pocit, že mu dospělí 
nerozumějí (bývá k nim uzavřenější, vše neguje), je vztahovačný, mívá pocity méněcennosti, které kompenzuje 
začleněním se do nějaké party (často směřující k agresi - posílení sebedůvěry), jeho chování je impulzivní a 
nepředvídatelné. Jde o tzv. období "vulkanismu" ("hormonální bouře") a období vzdoru (odpor k autoritě).  
 
Koncem období dochází k následujícím kognitivním vývojovým procesům: •  abstraktní přemýšlení - přemýšlí kým je (sebekriticky) a kým by chtěl být - je tak často v denním snění (představy 

Témata, do kterých materiál patří