SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Shrnutí - na počátku fáze se vydělila paměť z vnímání, převažuje mechanická paměť, vzrůstá bohatost obecných
představ a pojmů, myšlenkové operace jsou vázány názorností, která je nezbytným předpokladem dalšího rozvoje
myšlení směřujícího až k abstrakci.
Psychologie morálního vývoje - o morálním vývoji hovoříme v souvislosti s charakterem. Usuzuje se, že u každého
jedince dominuje určitý typ charakteru, odpovídající určité úrovni morál. vývoje. Tzn., že každý dospívá k určité
úrovni morál. vývoje, která je charakteristická pro chování dítěte určitého věku. Např.:
* kojeneckému období odpovídá amorální typ charakteru
* ranému dětství prospěšný typ charakteru
* pozdější dětství konformní charakter
* adoles. a dospělost iracionálně vědomý nebo altruistický typ
64
13. Obecná charakteristika období pubescence a adolescence. Časové vymezení, změny tělesné, psychické a
sociální. Socializace v období pubescence a adolescence. Výběr povolání.
PUBESCENCE Období pubescence (dospívání) začíná mezi 11. až 13. rokem a končí mezi 14. až 15 rokem života (délka období je
velice individuální, stejně jako průběh a intenzita). Pubescent si vytváří svou identitu, pomalu přepisuje status "dítě"
na status "dospělý". Současně dochází k pohlavnímu dospívání provokovanému hormonálními změnami (tělesné
změny, první menses a poluce, zájem o sexualitu, masturbace) a růstovému spurtu (ztráta koordinace pohybů - období
neohrabanosti).
Hormonální změny přinášejí i zvýšenou emoční labilitu, úzkosti, pocity ztráty jistoty a problémy se sebepřijetím
(někdo vyroste moc, někdo naopak vůbec, někomu se zvětší jen určité partie,...). Pubescent má pocit, že mu dospělí
nerozumějí (bývá k nim uzavřenější, vše neguje), je vztahovačný, mívá pocity méněcennosti, které kompenzuje
začleněním se do nějaké party (často směřující k agresi - posílení sebedůvěry), jeho chování je impulzivní a
nepředvídatelné. Jde o tzv. období "vulkanismu" ("hormonální bouře") a období vzdoru (odpor k autoritě).
Koncem období dochází k následujícím kognitivním vývojovým procesům: • abstraktní přemýšlení - přemýšlí kým je (sebekriticky) a kým by chtěl být - je tak často v denním snění (představy