SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vidět předměty
2. Kojenec – období od 2. měsíce do 12. – 15. měsíce
- osvojení typicky lidských vlastností – vzpřímená chůze, řeč - rychlý somatický růst a psychický vývoj, čas potřebný k spánku se zkracuje, ubývá negativních reakcí, rozvíjí se
experimentování s vlastním tělem a s předměty
- pohybově aktivnější, dokáže měnit polohu, manipuluje s př., zaujímá aktivní vztah k okolnímu světu, který začíná
vnímat a poznávat
tělesný růst: v průběhu 1. r. – prudký růst do délky – o 25cm, přírůstek hmotnosti - ztrojnásobení (při narození
50cm, ke konci koj. obd. – 70-75 cm, m:3-3,5 kg - m:9-10 kg)
- velká hlavička – ¼ těla, trup dlouhý, nohy krátké
- první mléčný chrup – 6-8 m.
motorika (somatický vývoj): vývoj pohybových schopností závisí na: dědičných dispozicích, úrovni kosterní a
svalové soustavy, vyspělosti CNS
- pro vývoj – důležitý zrakový a sluchový vývoj
- probíhá od nekoordinovaných, nahodilých impulsivních pohybů ke koordinovaným a záměrným
- do 3. m. – bezcílné mávavé pohyby oběma rukama současně, doprovázeny pohyby hlavy, rtů, trupu a nohou,
postupně se ohyby diferencují – sezení, stání, počátky chůze, vyvíjí se funkce rukou (manipulaci s předměty) – ruka –
důležitý prostředek poznání
- 3. m. – zdvihání z podložky, udržení hlavy v ose těla, její otáčení za zvukem, při podržení dítěte pod pažemi – koná
tzv. automatickou chůzi – nohama ve vzduchu; v leže na břichu se opírá o předloktí, jemná motorika - symetrická -
sahá po předmětech oběma rukama, později asymetrická
- 4. m. – sedí s oporou, na klíně se vzpírá nožkami, drží hlavičku vzpřímeně, v poloze na zádech otočí hlavu o 180
stupňů, dlaňový úchop
- 5. m. – chytá nemotorně předměty, dotýká se jich oběma rukama
- 6. m. – sedí samo kratší dobu bez opory, umí se převalit z bříška na záda
- 7. m. – samo manipuluje s předměty
- 8. m. – samo stojí, když jej držíme za ruce, samo se i posazuje, překládání předmětu z ruky do ruky
- 9. m. – rozvoj jemné motoriky, sedí vzpřímeně a pevně, bez pomoci se posadí, používá kolen i rukou k lezení (1.
lokomoce), ulnoradiální úchop přechází na klešťový (mezi palcem a ukazovákem)
- 10. m. – střídá nohy (přenáší rovnováhu), chodí kolem ohrádky, je těžší předměty pouštět než uchopovat (až kolem
15. m. pustí předmět na učené místo)
- 12. m. – stojí bezpečně bez opory, chodí, držíme-li je za ruce, některé již samo, aktivní klešťový úchop
- 15. m. – chodí samostatně, umí se zastavit, úchop klešťový přechází do pinzetového,
vývoj psychických projevů a vnímání: