Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SZZ Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.39 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Charakteristické znaky stresových situací 

  Pocit  neovlivnitelnosti  situace  -  člověk  vnímá  určitou  situaci  jako  stresovou,  je-li  přesvědčen,  že  nelze 

zabránit tomu, aby vznikla (nevyléčitelná nemoc).

  Pocit nepředvídatelnosti vzniku situace – člověk nedokáže odhadnout, kdy by tato situace mohla vzniknout, 

a  tudíž  se  na  ni  nemůže  připravit,  což  zvyšuje  pocit  stresu.  (např.  obava  z opakování  přírodní  katastrofy  – 
nové záplavy)

  Pocit nezvládnutelnosti situace – situace klade subjektivně nepřiměřené nároky. (např. člověk není schopen 

zvládnout požadavky určitého zaměstnání, nebo se nemůže ubránit šikaně na pracovišti)

  Nepříjemný  tlak  okolností  vyžadujících  příliš  mnoho  změn  –  vyvolává  pocit  dezorientace.  Změna 

životních zvyklostí klade velké nároky na adaptaci (např. přechod do jiného typu školy, úraz či rozpad rodiny, 
smrt partnera)

  Subjektivně neřešitelné vnitřní konflikty – milenka vs. Těžce nemocná manželka

 
Fáze reakce na stres: (Rahe, 1996) 
1.) fáze uvědomění si zátěže - tj. prožívání a interpretace situace jako stresové; způsob, jakým člověk nějakou situaci 
vnímá, závisí na jeho zkušenosti, aktuálním stavu, schopnostech, sociální podpoře 
2.) fáze aktivace psychických obranných reakcí- popírání reality, tendence k izolaci z dané situace 
3.) fáze aktivace fyziologických reakcí 
4.) fáze zvládání (copingu) - hledání strategií vedoucích ke zmírnění účinků stresu 
5.) fáze prvních chorobných příznaků - resp. uvědomění, že jde o závažnější a trvalejší obtíže 
6.) fáze diagnostikování stresem podmíněné poruchy- nejčastěji jde o psychosomatické onemocnění 
 
Psychické reakce na stres: 
1.)  změna emočního prožívání- př. úzkost, vztek a agrese, deprese, apatie 
2.)  oslabení  kognitivních  funkcí-  zhoršení  logického  uvažování,  zhoršení  zpracování  informací,  koncentrace 

Témata, do kterých materiál patří