SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Rozlišujeme morálku:
a) subjektivní – vnitřně zastávané osobní zásady a principy chováníb) objektivní – postoje a chování obecně kladně hodnocené kulturní skupinou, k níž jedinec patří
morální normy a hodnoty – jsou ponejvíce naučené struktury, které si malé děti osvojují nejprve od rodičů, později
od učitelů, vrstevníků, sdělovacích prostředků a společnosti obecně
svědomí – vnitřní subsystém morální sebekontroly a autoregulace, jakýsi „vnitřní hlas“, který říká, co je dobře a co
špatně. Svědomí přináší člověku uspokojení, když jednal ve shodě s morálními zásadami, a naopak mu působí
výčitky, když tyto zásady porušil.
Vývoj morálního usuzování
- J. Piaget, zdůraznil příbuznost vývoje intelektového a morálního. Dle něj má zvláště velký význam, když dítě
dosáhne schopnosti decentrace, tj. dokáže se podívat na skutečnost z jiného než vlastního hlediska. Začíná si tak
uvědomovat, že lidé mohou mít různé názory, dokáže se dívat na svět očima někoho jiného. Schopnosti decentrace
dítě dosahuje mezi 6. a 8. rokem.
1. Heteronomní morálka – v období předškolního věku a při vstupu do školy. Je určována příkazy a zákazy
dospělých (rodičů, později učitelů), kteří určují co je správné a co je špatné. Jednání, které autority schvalují je dítětem
hodnoceno jako „dobré“, pokud je jimi zakazováno, dítě je hodnotí jako „špatné“.
53
2. Autonomní morálka – kolem 8 let se dítě dostává na tuto úroveň. Dítě uznává určité jednání za správné či
nesprávné samo o sobě, bez ohledu na příkaz či názor autority dospělého. Dítě má však stanoveny zásady, jež platí
stejně pro všechny a za všech okolností.