SZZ Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
58
12. Obecná charakteristika stadia předšk. dětství a stadia šk. dětství. Vývoj poznávacích procesů, rozvoj a
vývoj osobnosti (sebepojetí a sebehodnocení, emocionalita, vývoj morálky, volní procesů a autoregulace,
vývoj zájmů). Socializace dítěte.
Od narození po vstup do školy prodělává dítě intenzivní duševní vývoj, který tvoří základ jeho pozdějších projevů v
oblasti poznávání.
1. Novorozenec – od narození do 1–2 měsíce
- končí překonáním tzv. negativní pasivity – přestává reagovat jen negativními reakcemi na působení vnějších
podnětů – křik, pláč, reakce je přiměřenější vnější stimulaci, dítě sebou netrhá při zvukových ani světelných
podnětech, začíná sledovat předměty zrakem, otáčí hlavičku za zdrojem zvuku, …)
- někdy – doznívání embryonální fáze (u nedonošených – dorůstání nehtů,…)
- dítě se přizpůsobuje novým životním podmínkám po porodu (teplotě – nižší než v matčině těle, …), učí se
samostatně přijímat potravu
- spánek: průměrně 20h (bdění 4h)
- senzomotorické schopnosti: reaguje na většinu podnětů – pohyby – nepodmíněné, reflexního rázu (vrozené – při
narození vybaveno velkým množstvím reflexů – uchopovací, dýchací, kašlací, … - většina přispívá k prvotní
adaptaci novým život - podmínkám – v 1 r. ž. mnohé zanikají)
- senzibilita: citlivost na dotyk a tlak, na změnu polohy
- na chuťové a čichové podráždění reaguje pouze, je-li intenzivní
- zrakový analyzátor – reakce na světelné podněty – z počátku nepřiměřené, 1m.
- otevírání očí doširoka, nepokojně jimi pohybuje, vraští čelo, pohybuje celým tělem – není ještě schopno