Státověda vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Moderní stát a jeho činnost v podobě správy.
- státní správa - činnost udržovací, řídící a regulační
- činnost výkonnou, podzákonnou a nařizovací
- vnější správní akty - odvozené obecně závazné právní předpisy
- individuální správní předpisy
- akty řízení
- vnitřní akty správy - interní normativní instrukce, individuální služební pokyn
- organizační činnost - vzdělávací, kulturní,..
- nemůže zasahovat do statutu fyz. a práv. osob
- samospráva - mají samostatnou a přenesenou působnost, zastupitelstva
správa
- činnost udržovací
- je pro ni typické, že probíhá v relativně trvale organizovaných institucích a má funkci regulace (udržení instituce v žádoucím stavu, v zadaných parametrech, aby byla schopna plnit funkci, pro kterou vznikla)
- v soukromých institucích převládá snaha o udržení rovnovážného stavu uvnitř instituce (např. aby byla schopna plnit své závazky)
- ve veřejných institucích je také vnitřní udržení, hlavní funkcí je zaměření navenek
veřejná správa
státní správa
- parametry pro regulaci urč. spol. vztahů stanoveny zákonodárstvím (nejsou původní, ale odvozené)
- druh stát. činnosti, který spočívá v organizování a zajišťování úkolů a cílů státu stanovených v rozhodnutích zákonodárného orgánu
- je všechno to, co zbývá po odečtení činnosti zákonodárné a soudní
- je činností výkonnou - vykonává to, co bylo rozhodnuto zákonodárným orgánem
- je činností podzákonnou = secundum et intra legem - činnost by nikdy neměla jít nad rámec zákona
- je činností nařizovací - jejím projevem je vydávání
odvozených obecně závazných práv. předpisů (sekundární prameny práva) např. nařízení
individuálních právních aktů = individuálních správních aktů (nejrozsáhlejší činnost státu) - stát jimi zasahuje do statutu práv. a fyz. osob
aktů řízení - projevy regulativního působení stát. správy ne navenek, ale dovnitř organizační struktury stát. správy - uvnitř organizace stát. správy se uplatňuje princip nadřízenosti a podřízenosti (proto se jim někdy říká vnitřní akty správy
- vnitřní akty správy se dále dělí na:
- interní normativní instrukce - nadřízený orgán říká podřízenému, že v případě by se mělo při správním uvážení postupovat urč. způsobem
- individuální služební pokyn - akt řízení se týká té urč. věci, pokud je tam možné správní uvážení
- institut správního uvážení
- zákon umožňuje orgánům stát. správy rozhodnutí vydat či nevydat (z více právem dovolených řešení vybrat jedno z nich) - obvyklá formule „orgán může rozhodnout“, „zpravidla rozhodne A, B, C nebo D“, …
- používá se proto, aby se dalo přihlédnout k „místním podmínkám a okolnostem“
- činnost organizační
- je specifická tím, že zákon ji umožňuje, ale nestanoví formy, v níž má probíhat