Státověda vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- parlament – 2 komory, vydává zákony a schvalování rozpočtu, nemá kontrolu nad výkonnou mocí vlády
- prezident jej však nemůže rozpustit
- soudní moc - významná funkce Nejvyššího soudu, který kontroluje činnost ostatních státních orgánů, podává závazný výklad ústavy
- soudce Nejvyššího soudu jmenuje prezident
- např. USA, Argentina. Kolumbie, Brazílie, Venezuela, Mexiko
Neoprezidentská forma vlády (v V. francouzské republice) *
- další názvy: liberální autokracie, poloprezidentská nebo poloparlamentní forma vlády, prezidiální parlamentarismus, parlamentní forma s prezidiálními prvky
- od roku 1958 ve Francii, kdy byla přijata ústava tzv. V republiky
- posílena výkonná moc prezidenta na úkor parlamentu
- prezident - ústřední postava, je volen přímo, jmenuje vládu a řídí její činnost
- je garantem ústavnosti, územní celistvosti, bezpečnosti a nezávislosti
- může rozpustit parlament = Národní shromáždění x USA nemůže
- prezident a „jeho“ vláda řídí směr národní politiky
- vláda - Rada ministrů a kabinet, musí mít důvěru Národního shromáždění
- Radu ministrů tvoří prezident jako předseda a 4 nejdůležitější ministři
- vláda v širším smyslu – Rada ministrů, další ministři a tajemníci
- do pravomoci vlády náleží vše, co není taxativně svěřeno do pravomoci parlamentu
- parlament však může zmocnit vládu, by po omezenou dobu činila formou nařízení opatření, která jsou obvykle vyhrazena zákonu - delegované zákonodárství
- prezident může konzultovat důležité otázky s národem (referendum)
- v mimořádné době (válka) může prezident zákonodárnou iniciativu
- kohabitace
- 2 okruhy správy:
1) prezidentská správa - Rada ministrů
2) zbývající státní správa – působnost vlády v širokém slova smyslu
Racionalizovaný parlamentarismus (Kancléřská republika) SRN *
- od doby Výmarské republiky
- parlamentní forma vlády s posílením pravomocí spolkového kancléře
- Spolkový prezident navrhuje parlamentu (Spolkovému sněmu) kandidáta na úřad kancléře a ten jej pak volí bez rozpravy
- kancléře pak jmenuje prezident (pokud měl kancléř absolutní většinu, musí být jmenován, pokud relativní většinou, záleží na prezidentovi)
- kancléř navrhuje prezidentovi ministry (členy Spolkové vlády) – prezident jim nemusí vyslovovat důvěru
- kancléř určuje směr národní politiky – kancl princip
- resort princip – každý ministr odpovídá za vsěřený resort
- kolegial princip – spory mezi členy Spolkové vlády se řeší jednáním a hlasováním
- parlament omezen ve své zákonodárné iniciativě ve prospěch kancléře a vlády
- parlament může kancléře odvolat = vyslovení nedůvěry a volba nástupce do 48 hodin
- specifikum racionalizace: v tradičním parlamentarismu je možné vyslovit nedůvěru, ale neřeší se, kdo bude nástupcem)