Státověda vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- parlament může vyslovit vládě nedůvěru, ta poté musí podat demisi
- členové parlamentu získávají volbou reprezentativní mandát (jsou neodvolatelní voliči)
- historicky získal parlament klíčové postavení (VB) až po sjednoceni moci v jeho rukou
- poté demokratizace volebního práva
- generální nebo konkrétní zmocňovací klauzule pro orgány výkonné moci ( vydávání podzákonných norem), volba hlavy státu
- podle vzájemných vztahů mezi nejvyššími státními orgány – parlamentní x prezidentská republika + různé smíšené formy
Fungování základních institutů parlamentní formy závisí na:
- existence konsensu v základních otázkách celé společnosti
- svobodné volby
- činnost legální opozice
- jmenování premiéra
Westminsterský model
- majoritní demokracie
- 1215 – Magna Charta Libertatum
- král již nemohl vypisovat všechny daně, některé otázky musel konzultovat s Velkou radou, uznal samostatný status některých obcí, měl povinnost respektovat názor 25 baronů, kteří ho mohli upozornit na to, že se dopouští bezpráví (upozorňovací právo)
- 1254 – do Velké rady připuštěni rytíři
- 1265 – do Velké rady připuštěny obce
- základ pro budoucí rozdělení parlamentu na Horní (Sněmovna Lordů) a Dolní (Sněmovna obcí) SněmovnuHHHhHHHHH H
- vládní orgán byl vytvořen ze členů Dolní Sněmovny
- 1297 – zásada není možné vypsat daň bez souhlasu parlamentu
- zásada o panovníkovi v parlamentu – panovník je součástí parlamentu a zásada o panovníkovi v kabinetu – je součástí vládního orgánu
- 14. století – k aktům panovníka je nutná kontrasignace
- institut trestní odpovědnosti člena vládního orgánu (parlament mohl navrhnout i trest smrti), později ústavně právní odpovědnost (vyslovení nedůvěry)
- 15. století – vládní orgán začíná být nazýván kabinetem
- po Velké buržoázní revoluci změny – kabinet začíná být sestavován z členů Dolní Sněmovny, kteří získali většinu
- nějakou dobu zásada, že členové vlády neměli být členy DS, potom opět povinné členství
- Anna Stuartovna pověřila jednoho z ministrů (prvního ministra), aby řídil kabinet místo ní
- 18. století – kabinet stabilizoval svou pozici, přijímá vlastní rozhodnutí
- 19. století – institut vyslovení nedůvěry vládě - vzniká parlametní forma vlády
- rozšiřování volebního práva
- vláda parlamentu se začíná měnit ve vládu kabinetu
- 2. světová válka – u moci válečné kabinety a premiér jako vůdce lidu
- válečný kabinet – počet členů není určen žádnými pravidly, v mírovém kabinetu je to 16-21
- vliv kabinetu závisí na osobnosti premiéra
- vláda se nikdy neschází na společné schůzi, premiér jedná individuálně s jejími členy
Monarchické a republikánské typy forem vlády *
Parlamentní monarchie
- panovník je spíše formální hlavou státu