Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Praktikum - 3. kapitola

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (33.02 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • SD argumentoval závaznou povahou rozhodnutí, která by bez přímého účinku byla oslabena

  • pro přímý účinek rozhodnutí je podstatné, kdo je jeho adresátem

    • FO a PO – tyto osoby jsou textem vázané a soudy jsou povinné takové rozhodnutí aplikovat ve všech situacích

      • tady mají rozhodnutí přímý účinek ve vertikálních (sestupně) i horizontálních situacích

    • pouze státy – platí, že jednotlivec nemůže být vázán rozhodnutím, které mu nebylo určeno

      • SD vylučuje jak sestupný (obrácený) přímý účinek, tak horizontální přímý účinek (C-80/06 Carp)

      • rozhodnutí zavazující státy mohou být přímo účinná pouze v případech, kdy státu ukládají jasnou, přesnou a nepodmíněnou povinnost a neponechávají státu široký prostor pro volné uvážení (C-156/91 Hansa Fleisch, C-18/08 Foselev)

  • přímý účinek SMĚRNIC

    • směrnice jako akty na cíl výslovně předpokládají svoji implementaci, tj. přijetí vnitrostátních opatření, kterými bude dosaženo cíle tohoto unijního aktu

    • výběr formy a metod dosažení stanoveného cíle je na volné úvaze státu (účinky směrnice jsou podmíněné vůlí států a jejich prováděcími opatřeními)

    • z podstaty směrnice plyne, že má zavazovat státy ke konkrétní činnosti – tj. přijetí vnitrostátní úpravy, která se pak může stát pramenem subjektivních práv a povinností konkrétních adresátů právní úpravy (C-126/96 Inter-Enviroment Wallonie)

    • směrnice působí spíše jako vzory a pobídky k legislativní aktivitě členských států

    • uvedená oprávnění jednotlivce směrnice pouze předpokládá a skutečnou právní relevanci získají až poté, co bude přijata vnitrostátní úprava, kterou budou do právního řádu určitého členského státu zavedena

    • pramenem práva bude vnitrostátní právo, kterým byla směrnice implementována

    • pokud by byla implementace bezproblémová, nemuseli bychom zvažovat přímý účinek

      • není bezproblémová – státy často neplní povinnost implementovat směrnice včas nebo ji neplní řádně

      • hrozí, že právní status (množina práv a povinností) jednotlivců se v jednotlivých státech bude lišit

      • v reakci na tento možný negativní důsledek vypracoval SD doktrínu přímého účinku směrnic

        • poprvé se o tom SD zmínil v rozhodnutí 9/70 Grad, pevný základ byl položen ve věci 41/74 Van Duyn

    • přímý účinek směrnic byl zaveden jako jistá subsidiární vlastnost těchto aktů v případě, že nedošlo k jejich implementaci do právního řádu členských států

    • platí pravidlo, že přímý účinek ustanovení směrnice může být zvažován nejdříve od okamžiku uplynutí implementační lhůty

      • přímý účinek nastává až na konci implementační lhůty bez výjimky (148/78 Ratti)

    • SD koncipoval přímý účinek jako určitou sankci vůči státům v případech, kdy nesplnily povinnost implementování směrnice řádně a včas

      • ustanovení směrnice mohou mít přímý účinek, jen pokud stát nedostane tomuto závazku

  • Témata, do kterých materiál patří