Praktikum - 3. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
SD argumentoval závaznou povahou rozhodnutí, která by bez přímého účinku byla oslabena
pro přímý účinek rozhodnutí je podstatné, kdo je jeho adresátem
FO a PO – tyto osoby jsou textem vázané a soudy jsou povinné takové rozhodnutí aplikovat ve všech situacích
tady mají rozhodnutí přímý účinek ve vertikálních (sestupně) i horizontálních situacích
pouze státy – platí, že jednotlivec nemůže být vázán rozhodnutím, které mu nebylo určeno
SD vylučuje jak sestupný (obrácený) přímý účinek, tak horizontální přímý účinek (C-80/06 Carp)
rozhodnutí zavazující státy mohou být přímo účinná pouze v případech, kdy státu ukládají jasnou, přesnou a nepodmíněnou povinnost a neponechávají státu široký prostor pro volné uvážení (C-156/91 Hansa Fleisch, C-18/08 Foselev)
přímý účinek SMĚRNIC
směrnice jako akty na cíl výslovně předpokládají svoji implementaci, tj. přijetí vnitrostátních opatření, kterými bude dosaženo cíle tohoto unijního aktu
výběr formy a metod dosažení stanoveného cíle je na volné úvaze státu (účinky směrnice jsou podmíněné vůlí států a jejich prováděcími opatřeními)
z podstaty směrnice plyne, že má zavazovat státy ke konkrétní činnosti – tj. přijetí vnitrostátní úpravy, která se pak může stát pramenem subjektivních práv a povinností konkrétních adresátů právní úpravy (C-126/96 Inter-Enviroment Wallonie)
směrnice působí spíše jako vzory a pobídky k legislativní aktivitě členských států
uvedená oprávnění jednotlivce směrnice pouze předpokládá a skutečnou právní relevanci získají až poté, co bude přijata vnitrostátní úprava, kterou budou do právního řádu určitého členského státu zavedena
pramenem práva bude vnitrostátní právo, kterým byla směrnice implementována
pokud by byla implementace bezproblémová, nemuseli bychom zvažovat přímý účinek
není bezproblémová – státy často neplní povinnost implementovat směrnice včas nebo ji neplní řádně
hrozí, že právní status (množina práv a povinností) jednotlivců se v jednotlivých státech bude lišit
v reakci na tento možný negativní důsledek vypracoval SD doktrínu přímého účinku směrnic
poprvé se o tom SD zmínil v rozhodnutí 9/70 Grad, pevný základ byl položen ve věci 41/74 Van Duyn
přímý účinek směrnic byl zaveden jako jistá subsidiární vlastnost těchto aktů v případě, že nedošlo k jejich implementaci do právního řádu členských států
platí pravidlo, že přímý účinek ustanovení směrnice může být zvažován nejdříve od okamžiku uplynutí implementační lhůty
přímý účinek nastává až na konci implementační lhůty bez výjimky (148/78 Ratti)
SD koncipoval přímý účinek jako určitou sankci vůči státům v případech, kdy nesplnily povinnost implementování směrnice řádně a včas
ustanovení směrnice mohou mít přímý účinek, jen pokud stát nedostane tomuto závazku