Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Praktikum - 3. kapitola

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (33.02 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • přímý účinek směrnic je omezen pouze na vertikální přímý účinek vzestupný (jednotlivec se opírá o směrnici ve sporu se státem)

    • další účinky jsou nepřípustné

    • zásada Estoppel – vyloučení sestupného přímého účinku směrnic, tedy možnosti, aby se veřejná moc domáhala uložení povinnosti jednotlivci na základě ustanovení směrnice

      • vyjádření římského „Nemo auditur propriam turpitudinem allegans.“ – Nikdo nemůže mít prospěch z vlastního protiprávního jednání

    • členský stát nemůže mít výhody z vlastního porušení ustanovení práva EU (vyjádřeno v rozsudku 148/78 Ratti)

  • SD odmítá možnost, aby byla směrnice, resp. její účinky obráceny proti jednotlivcům a aby jim byly na jejím základě přímo ukládány nějaké podmínky (152/84 Marshall, C-397/01 až 403/01 Pfeiffer)

  • Unie má možnost přímo regulovat právní status jednotlivců jen prostřednictvím nařízení

    • uznání přímého účinku směrnice ve vztahu mezi jednotlivci y bylo neodůvodněným rozšiřováním kompetencí Unie (C-91/92 Faccini-Dori)

  • i pro přímý účinek směrnic platí požadavky tzv. Van Gend en Loos formule (ustanovení směrnice musí být jasná a nepodmíněná)

    • navíc další specifické podmínky

      • neimplementování (žádná nebo vadná implementace) směrnice do právního řádu členského státu

      • uplynutí implementační lhůty předpokládané směrnicí

      • zákaz přímého uložení povinností jednotlivci

  • Negativa zákazu horizontálního přímého účinku směrnic a jejich vyvažování

    • přímá aplikace směrnice nemůže zhoršit postavení jednotlivce tím, že by mu byla přímo uložená povinnost určitého chování

    • tento zákaz může vést k negativním důsledkům

      • možnost jednotlivce domoci se práv, která mu směrnice měla založit, je v případě neimplementování závislá na tom, zda se bude těchto práv domáhat po státu nebo po jednotlivci

      • negativní dopady jsou zmírňovány těmito nástroji:

        • doktrína přímého účinku obecných zásad právních

        • široké chápání pojmu stát

        • nepřímý účinek směrnic

    • přímý účinek obecných zásad právních

      • C-144/04 Mangold – SD poprvé uznal, že tyto zásady mohou být přímo účinné i proti jednotlivci

      • C-427/06 Bartsch a C-555/07 – SD upřesnil podmínky přímého účinku těchto zásad tak, že mohou být aplikované pouze v rámci působnosti práva EU

        • působnost musí být založena konkrétní normou práva EU

      • C-188/89 Foster – SD rozšířil chápání pojmu stát i na subjekty, kterým stát propůjčuje výkon veřejné moci a vykonává nad nimi kontrolu

    • doktrína tzv. nepřímého účinku práva EU

    • nepřímý účinek směrnic = povinnost eurokonformního výkladu národního práva může vést ke zhoršení postavení jednotlivce

    Nepřímý účinek práva EU

    • základy uplatňování principu nepřímého účinku práva EU (tedy povinnosti eurokonformního výkladu vnitrostátního práva) byly judikovány v rozsudku 14/83 Von Colson

    • tento účinek představuje oporu aplikace práva EU v řízeních před národními a v podstatě znamená povinnost národního soudce vykládat vnitrostátní právo ve světle cílů a obsahu evropských norem

    • SD judikoval povinnost národních soudů vykládat své právo ve smyslu směrnice, která se tak v podstatě nepřímo projeví na podobě rozhodnutí

      • SD argumentoval závaznou povahou směrnic a také povinností loajality/solidarity členských států, která je váže učinit veškerá opatření k plnění závazků plynoucích pro ně ze Smluv

      • otázka působení směrnic v horizontálních vztazích zůstala otevřená, vyjádření pouze k vertikálním vztahům (jednotlivec – stát)

    Témata, do kterých materiál patří