Filda-tisk-40stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Předmětem teoretické diskuse byly otázky: zdroje lidských práv a zdůvodnění jejich existence; jsou univerzální x liší se v jednotlivých kulturách; vztah politických a sociálních práv; evropský původ lidských práv.
Místo lidských práv v současné právní filosofii a jurisprudenci
Co je typické pro současnou diskusi?
Lidská práva přestávají být jen hodnotovými idejemi. Souvisí to se změnou jejich funkce v postindustriální společnosti: nejsou to již jen ideje ale (ne hospodářská) pravidla regulující společenské vztahy, měřítko demokracie
V právní filosofii a jurisprudenci oživují lidská práva regulativní roli morálky a přirozených práv, resp. přirozenoprávní rovinu práva a konkretizují otázku spravedlnosti a obecně hodnotové otázky.
Zvláštní místo zde patří metodologickým otázkám jejích zdůvodňování, s čímž souvisí otázka jejich interpretace a argumentace; Specifický přístup, protože jde o interpretaci, která vychází z určitého obrazu člověka;
Pět definic LP dle Alexyho:
Morální - lidská práva jako morální nárok, hodnota;
Univerzální – jde o práva všech, patří všem bez rozdílů;
Fundamentální - jsou to práva základní a nadčasové;
Abstraktní - jsou to ideje, fikce,
Normativní, lidská práva jako pravidla, resp. normativní nároky, které mají přednost před ostatními normami
Alexyho vymezení způsobu ospravedlnění LP
náboženský: LP jsou božím darem
intuitivní: zdůvodnění lidských práv vychází z jejich evidence, jsou evidentní…
konsensuální: zdůvodnění vychází z toho, že jsou výsledkem konsensu (dohody)
biologický: resp. antropologický, zdůvodnění na základě altruismu jako přirozeného způsobu jednání
instrumentální: tzn., že uznání lidských práv maximalizuje užitek; (J. Buchanansmlouva jako garance lidských práv slabším silnějšími… užitek mají obě strany)
kulturní: jsou utvářeny v dějinno- kulturním vývoji; kulturním konstruktem (R.Rorty)
tyto přístupy jsou nedostatečné, přidává další dvě pozice:
explikativní, tzn., jde o zdůvodnění, kdy se hledá odpověď na to, co je implicitní zákonitost lidské praxe (inspirace Kantem, který za vnitřní nutnost lidského jednání považoval brát druhého jako účel nikoli jako prostředek… tzn., uznat druhého jako svobodnou bytost, respektovat důstojnost druhého)
existenciální, tzn. jde o zdůvodnění, kdy se hledá odpověď na otázku „kdo jsem my, jako lidé?“ a Alexy tuto otázku konkretizuje: „Zda jsme schopni podrobit argumentaci a kritice naše zájmy, potřeby?“
Přístupy ke zdůvodnění LP
Na základě Alexyho analýzy bychom mohli porozumění lidským právům strukturovat do několika zásadních skupin:
Optimistický či ne-skeptický přístup; lidská práva jsou fakticitou; „Každému člověku, protože je člověkem u náleží lidská práva“
Radikální odmítání lidských práv jako iluze
Různé formy skepticismu (R.Rorty)
Pragmatický přístup