Výpisky z učebnice k zápočtu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Čl. 26 – hlavním bodem je zde shoda ve smyslu návrhu na zahájení řízení a podřízení se příslušnosti zvolené navrhovatelem
Další upravené otázky
Litispendence v mezinárodním měřítku – platí zde pravidlo časové priority v zahájení řízení tam kde se jedná o kolizi mezi soudy členských států, respektování autonomie vůle stran tam kde nenaráží na jiná ochranná ustanovení
Kolize mezi soudem členského státu EU a soudem třetího státu tam kde jde o situaci dle čl. 4, 7, 8, 9 řeší čl. 33 – nevyužijí se vnitrostátní normy: soud členského státu přeruší pokud bylo zahájeno řízení ve třetím státě v téže věci týmiž stranami, soud pak může pokračovat (dle čl. 33 odst. 2), nebo to zastaví pokud bylo to řízení skončeno a mají rozhodnutí způsobilé uznání a výkonu a uvedený článek se použije na návrh jedné ze stran, nebo i dle ex offo pokud to umožňuje vnitrostátní právo
Řízení v téže věci = věc není totéž co předmět sporu
Článek 35 upravuje otázku předběžných opatření
Uznání a výkon rozhodnutí
Věcná působnost Bruselu Ibis se v tomto neliší od té obecné, mezinárodní prvek spočívá v tom že soudní rozhodnutí, veřejná listina či soudní smír jsou vydány na území jiného členského státu než ve kterém je žádáno o jejich uznání
Územní působnost – pouze mezi členy EU
Osobní působnost – použije se tehdy, bylo-li rozhodnutí vydáno v jiném členském státě, a to bez ohledu na bydliště stran nalézacího řízení
Časová působnost – čl. 66 a 81 – od 10. 1. 2015
Rozhodnutí = každé rozhodnutí vydané soudem členského státu bez ohledu na označneí
Soudem je nezávislý orgán, který vykazuje znaky soudního řízení, druh soudu je jedno
Musí jít o rozhodnutí členského státu a nemusí být konečné
Patří sem i předběžná opatření – opatření vydaná soudem členského státu který má příslušnost rozhodnout ve věci samé
Rozhodnutím dle tohoto nařízení není: procesní rozhodnutí (předvolání) a rozhodnutí o nařízení a výkonu exekuce (ty jsou teritoriálně vymezeny)
Nakládání s cizím rozhodnutím
3 fáze – uznání, prohlášení vykonatelnosti a výkon (výkon zůstává na národním právu)
Máme zde nařízení která to upravují podrobněji – nařízení o EET a o EEPR a o DN
Je zde tedy upravený proces díky výše zmíněným normám – uznání a výkon.
Uznání – cílem je dosažení stavu kdy dané soudní rozhodnutí vykazuje stejné účinky v dožádaném státě jako ve státě původu, často se setkáváme s tím že je to „automatické“, ale je to spíše poloautomatické
Proces uznání může proběhnout následujícími způsoby:
1) Uznání s přihlédnutím v rámci vykonávacího řízení, výkon – cílem je aby bylo cizí rozhodnutí vykonáno stejně jako tuzemské – v ČR exekuce, oprávněný podá návrh na soudní výkon rozhodnutí/exe.návrh a soudní exekutor s cizím rozhodnutím pak zachází stejně jako s českým, s výjimkou zkoumání následujícího:
Zda rozhodnutí spadá do věcného rozsahu Bruselu Ibis
Zda je to rozhodnutí dle čl. 2 písm. a)
Zda je vykonatelné ve státě původu, právní moc ve státě původu NENÍ relevantní, není vyžadována