Judikatura-PEU
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Případ Nordsee
Autonomní pojem „soud členského státu“ v kontextu práva Evropské unie nezahrnuje instituce, jejichž pravomoc vychází ze smluvního základu (např. rozhodčí soud), a ty tak nejsou oprávněny klást předběžné otázky k Evropskému soudnímu dvoru.
Protože rozhodčí soud stojí mimo soudní soustavu členského státu a jeho pravomoc byla založena smluvně, nemůže taková instituce klást předběžné otázky, na jejichž výběru k řešení sporu se orgány členského státu nepodílí a na jejichž řízení tyto orgány neparticipují.
Aby se jednalo o soud, musí být splněna tato kritéria (podle případu Vaassen-Göbbels)
má zákonný základ
je nezávislá a rozhoduje nestranně
má trvalý charakter
má obligatorní jurisdikci (jurisdikci založenou zákonem)
řídí se v rozhodování zákonnými předpisy, tj. ne na základě volního uvážení
rozhoduje ve sporném řízení
V tomto konkrétním případě rozhodčímu soudu chyběla obligatorní jurisdikce, ale jinak se postavení rozhodčích soudů (či jiných rozhodovacích těles) se různí, proto je třeba naplnění těchto kritérií zkoumat s přihlédnutím ke konkrétnímu případu
V českém právním řádu rozhodčí soudy nemohou položit předběžnou otázku (ani stálé rozhodčí soudy), protože není splněn požadavek obligatorní jurisdikce a řízení před nimi závisí na existenci rozhodčí smlouvy.
Případ Cilfit
Soudní dvůr proanalyzoval situace, kdy vnitrostátní soud posledního stupně je osvobozen od povinnosti položit předběžnou otázku. První takovou situací je, kdy „tato otázka není relevantní, tedy v případech, kdy by odpověď na tuto otázku, ať už je jakákoliv, nemohla mít vliv na řešení sporu.
Druhá situace souvisí s případem Da Costa a s doktrínou acte éclairé. V této části rozsudku Soudní dvůr rozšířil výklad odstavce 2 z rozhodnutí Da Costa, ve kterém je uvedeno, že vnitrostátní soud posledního stupně není povinen položit předběžnou otázku, jestliže již existuje rozhodnutí Soudního dvora ohledně materiálně identické otázky. V CILFIT byly přidány i případy, kdy existuje „judikatura Soudního dvora zabývající se daným právním problémem, bez ohledu na povahu řízení, ve kterých byla tato judikatura vydána, i při nesplnění podmínky naprosté shody sporných otázek.“
Na konci Soudní dvůr uvedl tak zvanou doktrínu acte clair. Vnitrostátní soud posledního stupně má možnost samostatně posoudit kompatibilitu národního práva s právem unijním, když „správné použití práva Společenství může být tak zřejmé, že neponechává prostor pro žádnou rozumnou pochybnost o způsobu vyřešení položené otázky.“ Vedle toho Soud stanovil kritéria, která soud musí splnit, rozhoduje-li na základě acte clair:
1) musí být přesvědčen, že věc je stejně zřejmá soudům jiných členských států a Soudnímu dvoru;
2) musí dávat pozor na charakteristické znaky unijního práva;
3) musí porovnávat různé jazykové verze unijních aktů;
4) musí myslet na to, že unijní právo používá specifické terminologie a právních institutů, které se nemusí shodovat s vnitrostátním pojetím;
5) musí každé ustanovení unijního práva posuzovat v jeho celkové souvislosti a vykládat s ohledem na všechna ustanovení tohoto práva, jeho cíle a stav vývoje k datu, kdy má být dotčené ustanovení práva uplatněno.