FIPO 22.-26.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
• rentabilita nákladů.
Tyto ukazatele patří do kategorie tzv. mezivýkazových poměrových ukazatelů, protože využívají údajů ze dvou základních účetních výkazů: z rozvahy a výkazu zisku a ztráty. Ukazatelé rentability jsou používány pro hodnocení a komplexní posouzení celkové efektivnosti činnosti a výdělkové schopnosti podniku, jejich pomocí se vyjadřuje intenzita využívání reprodukce a zhodnocení kapitálu vloženého do podniku.
Rentabilita celkového kapitálu
Rentabilita (celkového) vloženého kapitálu – ROI (return on investment):
ROI = (zisk před zdaněním + nákladové úroky) / celkový kapitál
Ukazatel vyjadřuje celkovou efektivnost podniku, jeho celkovou výdělečnou schopnost. Jeho hodnota udává, kolik korun hospodářského výsledku připadá na každou korunu investovanou do podniku. Poměřuje vložené prostředky nejen se ziskem, ale i s efekty, které vyplývají ze zhodnocení cizího kapitálu. Vevzorci jsou zohledněny také daňové dopady, jelikož v čitateli je EBIT (earnings before interest and taxes), tedy zisk před úhradou úroků a daně z příjmu.
Rentabilita celkových vložených aktiv – ROA (return on assets)
ROA = čistý zisk / celková aktiva
Tento ukazatel poměřuje zisk s celkovými aktivy bez ohledu na míru zdanění. Je využívám zejména pro srovnání firem s rozdílnými daňovými podmínkami a zadlužením. Někdy se používá i zjednodušená forma, ve které měříme rentabilitu aktiv jen jako poměr zisku ku aktivům.
Rentabilita vlastního kapitálu
Ve finanční analýze je velká pozornost věnována měření zhodnocení vlastního kapitálu, rentabilitě vlastního kapitálu (return on equity – ROE), která vyjadřuje efektivnost reprodukce kapitálu vloženého akcionáři. Vlastníci posuzují vytvořený zisk jako výdělek z investovaného kapitálu.
ROE =zisk po zdanění / vlastní kapitál
Tento ukazatel slouží například k testování možné účasti vloženého kapitálu na zvyšování kapitálových zdrojů, šance na udržení reálné hodnoty vlastního kapitálu v podmínkách inflace atd.
Rentabilita tržeb
Ukazatel zisku v poměru k tržbám nebo i k výnosům (ziskovost tržeb) vyjadřuje schopnost podniku dosahovat zisku při dané úrovni tržeb, resp. výnosů, tzn., kolik dokáže podnik vyprodukovat „efektu“ na 1 Kč tržeb, resp. výnosů (nejčastěji se uvádí v procentním vyjádření).
Pro ukazatel ziskovosti tržeb, resp. výnosů se používá termín ziskové rozpětí nebo zisková marže. Ziskové rozpětí se nejčastěji zjišťuje ve dvou podobách:
Provozní ziskové rozpětí = zisk před úroky a zdaněním / tržby
Čisté ziskové rozpětí = zisk po zdanění / tržby
Rentabilita nákladů
Ukazatel nákladovosti se používá k vyjádření relativní úrovně nákladů, měřený vztahem nákladů k dosaženým tržbám podniku. Tento ukazatel je doplňkovým k předchozímu ukazateli ziskovosti tržeb.