vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Přetrvává kritický realismus, který se projevuje přezkoumáváním získaných poznatků
Mizí naivní romantismus, větší příklon k realitě
Je ještě typický svým radikalismem, nekompromisností
Řešení situací mu bývá hned jasné, svůj názor vehementně prosazuje, zvláště ve střetu s dospělými
Nepředvídá zcela důsledky svého chování. Proto mladí lidé více riskují
Mnohdy projeví velkou míru odvahy
Touha po samostatnosti, nezávislosti
S rozvojem abstrakce a formálních operací získává mnoho nových důležitých schopností
Může posuzovat nejednu odpověď na problém
Má schopnost oddělit pravdu od nepravdy
Stává se introspektivním, analytickým, sebekritickým
Sociální vývoj
Chtějí být součástí skupiny
Chtějí být co nejvíce ve společnosti
Je nezávislý na rodičích
Mohou mít dobrý vztah k učitelům, spolupracovníkům
Na přehnanou autoritativnost dospělých reagují odporem, vyvolávají konflikt, staví se do opozice
Rebelují proto odlišným názorům, hlavně dospělých
Potřeba navazování erotických vztahů s opačným pohlavím
Období prvních lásek
Zklamání z prvních lásek je bolestně prožíváno
Volba povolání
Je dalším důležitým úkolem adolescenta
Mladistvý nemusí být ještě zájmově vyhraněný…
Volba povolání spadá do 18 roku
Často se střetává zájem dospívajícího a rodiče
Někteří však již přesně vědí, co chtějí dělat a mají silné seberealizační tendence
Rozhodnout se pro povolání je těžší u chlapců než u děvčat
Dětská kresba. Vývojová stadia dětské kresby
Je takzvanou královskou cestou k poznání dětské psychiky
Výtvarný projev se vedle pohybového řadí mezi základní aktivity dítěte
Celý výtvarný projev umožňuje dítěti neverbální, symbolickou řeč, jejíž pomocí může vyjádřit své pocity, přání, obavy a představy
Dětská kresba slouží jako diagnostická pomůcka
Vývojová stádia dětské kresby
Stádium črtací experimentace
Je prvním vývojovým stupněm, který začíná u dítěte již před druhým rokem
Jde o motorickou, poměrně málo koordinovanou, bezplánovitou a bezobsažnou aktivitu, která je založena na čárání dítěte tužkou po papíru
Pohyby vycházejí nejprve z ramenního kloubu, později z kloubu zápěstního
Tak se objevují kyvadlové či obloukové čáry
Později vznikají kruhovité, elipsovité a spirálovité tahy
Stádium prvotního obrazu
Nastupuje po třetím roce
Prvotní obrys vzniká tehdy, jestliže dítě spojí svou kresbu s určitým významem
Nejdříve dítě spojuje kresbu s obsahem až v průběhu črtání, později kresbu předchází určení jejího významu
Kresba ještě není srozumitelná
Stádium lineárního náčrtu
Nastupuje kolem čtvrtého roku
Lineární náčrt je již kresbou uvědomělou a tematicky zaměřenou nejčastěji na člověka
Fantazie dítěte splývá s realitou
Co dítě nakreslí, se řídí zcela subjektivním pocitem dítěte, nikoli objektivní důležitostí
Dítě kreslí z představy, co se mu líbí, k čemu má kladný vztah je obvykle velké, barevné
Nezvládá ještě proporce a prostor, kreslí i to, co nemůže být vidět