vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ústup lability a impulzivity, slábnutí egocentrismu. Narůstá schopnost seberegulace
Dítě je schopno potlačit nebo zřetelně vyjádřit své pocity, bere přitom ohled na očekávání a požadavky okolí
Dítě začíná chápat širokou řadu citů
Začínají se rozvíjet vyšší city (etické, estetické, sociální, intelektové)
Morální vývoj je ovlivněn výchovnými postupy
V oblasti sebepojetí je podstatné kladné sebehodnocení
Podstatný je subjektivní pocit úspěšnosti či neúspěšnosti ve škole
Trvalejší neúspěch je velmi nebezpečný, může ohrozit hodnotu vlastního já
Období mladšího školáka je obdobím extraverze, kolektivního života a vztahů
Sociální role žáka přináší nové společenské postavení, dítě se odpoutává od rodiny
Dítě navazuje nové vztahy s vrstevníky, učí se kooperaci a soutěžení
Začíná brát ohled na ostatní
Chlapecké a dívčí skupiny jsou od sebe vzdáleny
Vztah dítěte k učiteli je zpočátku velmi nekritický, jde o úctu, obdiv, náklonost, ale i strach
Hlavní činností dítěte mladšího školního věku je učení a práce, plnění zadaných úkolů
Avšak stále je důležitá i hra
Oblíbené jsou hry konstruktivní, pohybové, soutěživé, společenské se stále složitějšími pravidly
Chlapci mají nápaditější hry, ale zároveň jsou hlučnější, agresivnější
Hra slouží jako relaxace
V mladším školním věku se objevují počátky zájmů, mívají přechodný charakter
Období dospívání – prepuberta. Kognitivní, emoční a sociální vývoj.
Přechod mezi dětstvím a dospělostí
Dospívající se musí podřídit normám chování, které se vyžadují u dospělého, měl by se stát nezávislým na rodičích, vytvářet heterosexuální vztahy, přizpůsobovat se vrstevníkům, volit budoucí povolání, vytvořit si vlastní filozofii života
Charakteristické pro toto období jsou fyzické a psychické změny
Rozdílná akcelerace vývoje nejen mezi chlapci a dívkami, ale i u téhož pohlaví
Období prepuberty nastupuje u děvčat kolem 10. roku, u chlapců v 11 letech
U dívek je období prepuberty kratší
Nastupují výrazné změny v proporcích těla, intenzivní růst končetin a trupu¨
Zvyšuje se produkce pohlavních hormonů a objevují se druhotné pohlavní znaky
Biologicky toto období končí u děvčat první menstruací a u chlapců první polucí
Kognitivní vývoj
Vzrůstá význam fantazie. Projevuje se formou denního snění
Začínají kvantitativní i kvalitativní změny myšlení. Projevuje se narůstající počet úspěšně řešených problémů novým způsobem
Přechod od konkrétních operací k formálním operacím- tedy počátek abstraktního myšlení
Dokáže vyvozovat logické závěry
Rozvoj logické paměti
Citový vývoj
Objevuje se labilita, city mají afektivní ráz
Intenzivní reakce smíchu, smutku, vzteku
Dítě reaguje přecitlivěle a výbušně na situace, které mu v minulosti změnu nálady nezpůsobovaly
Objevuje se citlivost vůči nespravedlnosti, vůči kritice
Zaměřují se na sebe
Ostýchají se projevit city rodičům
Touží po uznání, chtějí být akceptováni