Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Ústup lability a impulzivity, slábnutí egocentrismu. Narůstá schopnost seberegulace

  • Dítě je schopno potlačit nebo zřetelně vyjádřit své pocity, bere přitom ohled na očekávání a požadavky okolí

  • Dítě začíná chápat širokou řadu citů

  • Začínají se rozvíjet vyšší city (etické, estetické, sociální, intelektové)

  • Morální vývoj je ovlivněn výchovnými postupy

  • V oblasti sebepojetí je podstatné kladné sebehodnocení

  • Podstatný je subjektivní pocit úspěšnosti či neúspěšnosti ve škole

  • Trvalejší neúspěch je velmi nebezpečný, může ohrozit hodnotu vlastního já

  • Období mladšího školáka je obdobím extraverze, kolektivního života a vztahů

  • Sociální role žáka přináší nové společenské postavení, dítě se odpoutává od rodiny

  • Dítě navazuje nové vztahy s vrstevníky, učí se kooperaci a soutěžení

  • Začíná brát ohled na ostatní

  • Chlapecké a dívčí skupiny jsou od sebe vzdáleny

  • Vztah dítěte k učiteli je zpočátku velmi nekritický, jde o úctu, obdiv, náklonost, ale i strach

  • Hlavní činností dítěte mladšího školního věku je učení a práce, plnění zadaných úkolů

  • Avšak stále je důležitá i hra

  • Oblíbené jsou hry konstruktivní, pohybové, soutěživé, společenské se stále složitějšími pravidly

  • Chlapci mají nápaditější hry, ale zároveň jsou hlučnější, agresivnější

  • Hra slouží jako relaxace

  • V mladším školním věku se objevují počátky zájmů, mívají přechodný charakter

  1. Období dospívání – prepuberta. Kognitivní, emoční a sociální vývoj.

  • Přechod mezi dětstvím a dospělostí

  • Dospívající se musí podřídit normám chování, které se vyžadují u dospělého, měl by se stát nezávislým na rodičích, vytvářet heterosexuální vztahy, přizpůsobovat se vrstevníkům, volit budoucí povolání, vytvořit si vlastní filozofii života

  • Charakteristické pro toto období jsou fyzické a psychické změny

  • Rozdílná akcelerace vývoje nejen mezi chlapci a dívkami, ale i u téhož pohlaví

  • Období prepuberty nastupuje u děvčat kolem 10. roku, u chlapců v 11 letech

  • U dívek je období prepuberty kratší

  • Nastupují výrazné změny v proporcích těla, intenzivní růst končetin a trupu¨

  • Zvyšuje se produkce pohlavních hormonů a objevují se druhotné pohlavní znaky

  • Biologicky toto období končí u děvčat první menstruací a u chlapců první polucí

Kognitivní vývoj

  • Vzrůstá význam fantazie. Projevuje se formou denního snění

  • Začínají kvantitativní i kvalitativní změny myšlení. Projevuje se narůstající počet úspěšně řešených problémů novým způsobem

  • Přechod od konkrétních operací k formálním operacím- tedy počátek abstraktního myšlení

  • Dokáže vyvozovat logické závěry

  • Rozvoj logické paměti

Citový vývoj

  • Objevuje se labilita, city mají afektivní ráz

  • Intenzivní reakce smíchu, smutku, vzteku

  • Dítě reaguje přecitlivěle a výbušně na situace, které mu v minulosti změnu nálady nezpůsobovaly

  • Objevuje se citlivost vůči nespravedlnosti, vůči kritice

  • Zaměřují se na sebe

  • Ostýchají se projevit city rodičům

  • Touží po uznání, chtějí být akceptováni

Témata, do kterých materiál patří