Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Období předškolního věku: vývoj motoriky a poznávacích procesů

  • Předškolní období má dvě rozmezí. Na samém začátku mezi 3. a 4. rokem je to vstup do MŠ, a na konci po dovršení 6. roku je to nástup do ZŠ

  • Ve věku od 3 do 6 let se mění tělesná konstituce dítěte. Typická baculatost se mění ve štíhlost, vznikají disproporce mezi růstem končetin, trupu a hlavy

  • Koncem předškolního věku probíhá „perioda růstu“- mluvíme o období vytáhlosti

  • Pokračuje osifikace kostí, a asi ve věku 6 let se ukončuje osifikace zápěstních kůstek což má význam pro rozvoj jemné motoriky

Vývoj motoriky

  • Zdokonaluje se hrubá motorika

  • Na počátku tohoto období jsou pohyby rukou a nohou ještě málo koordinované, ale v průběhu se chůze automatizuje

  • Zdokonaluje se také běhání, skákání, pohyb po nerovné zemi

  • Koncem tohoto období jsou již děti schopné zvládat činnosti, jež vyžadují složitou pohybovou koordinaci (jízda na kole, bruslení, lyžování, plavání)

  • Rozvoj jemné motoriky umožňuje dětem manipulaci s tužkou, nůžkami, jíst příborem, házet a chytat míč, rozvíjí se manuální zručnost

  • Po čtvrtém roce se vyhraňuje převaha jedné ruky. Dominance jedné ruky je podmíněná převahou jedné mozkové hemisféry nad druhou, pokud je činnost obou hemisfér stejná, mluvíme o ambidextrii (nevyhraněné lateralitě)

Vývoj poznávacích procesů

  • Poznávací procesy se v předškolním věku vyvíjejí intenzivně

Vnímání

  • Převládá synkretické (celistvé)

  • Vnímá především nápadné předměty, které upoutaly jeho pozornost a ty předměty, které mají vztah k činnosti.

  • Děti začínají rozlišovat doplňkové barvy (růžová, fialová, oranžová)

  • Sluchově je schopno analyzovat zvuky různých zdrojů (zpěv ptáků, různých druhů aut)

  • Zpřesňuje se čichové a chuťové vnímání (sladké, slané, hořké, kyselé)

  • Hmatem dokáže rozlišit vlastnosti předmětu a také je pojmenovat

  • Pro vnímání je typické, že je neanalytické, vjemy jsou ovládány ještě egocentričností a jsou subjektivně zabarvené

  • Rozvoj vnímání je ovlivněn stavem analyzátorů, myšlením a zkušeností dítěte

  • Vnímání je aktivní, je spojeno s aktivní činností a experimentováním

  • Nepřesné je vnímání času a prostoru

Paměť

  • Převaha konkrétnosti a mimovolnost

  • První projevy úmyslné paměti se projevují koncem předškolního věku

  • Převládá paměť mechanická, ovšem rozvíjí se i paměť slovně logická

  • Známé a často se opakující události dovede dítě reprodukovat na základě logického sledu a logických souvislostí

Pozornost

  • Je na začátku nestálá a přelétavá¨

  • S postupujícím věkem se dítě lépe soustředí, vytvářejí se počátky úmyslné pozornosti

  • Stálost a úmyslnost pozornosti závisí na temperamentových zvláštnostech a také na druhu činnosti

Představivost

  • Vybavování představ je plynulejší

  • Dítě je schopno plynule reprodukovat děj pohádky, popisovat prožité události

  • Rozvíjejí se fantazijní představy- zasahují i do výtvarného projevu

  • Představivost se uplatňuje v námětových hrách, ale i mimo ně, v reálných životních situacích

  • Představy jsou tak živé, že je dítě často považuje za realitu (Eidetismus)

Témata, do kterých materiál patří