vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Období předškolního věku: vývoj motoriky a poznávacích procesů
Předškolní období má dvě rozmezí. Na samém začátku mezi 3. a 4. rokem je to vstup do MŠ, a na konci po dovršení 6. roku je to nástup do ZŠ
Ve věku od 3 do 6 let se mění tělesná konstituce dítěte. Typická baculatost se mění ve štíhlost, vznikají disproporce mezi růstem končetin, trupu a hlavy
Koncem předškolního věku probíhá „perioda růstu“- mluvíme o období vytáhlosti
Pokračuje osifikace kostí, a asi ve věku 6 let se ukončuje osifikace zápěstních kůstek což má význam pro rozvoj jemné motoriky
Vývoj motoriky
Zdokonaluje se hrubá motorika
Na počátku tohoto období jsou pohyby rukou a nohou ještě málo koordinované, ale v průběhu se chůze automatizuje
Zdokonaluje se také běhání, skákání, pohyb po nerovné zemi
Koncem tohoto období jsou již děti schopné zvládat činnosti, jež vyžadují složitou pohybovou koordinaci (jízda na kole, bruslení, lyžování, plavání)
Rozvoj jemné motoriky umožňuje dětem manipulaci s tužkou, nůžkami, jíst příborem, házet a chytat míč, rozvíjí se manuální zručnost
Po čtvrtém roce se vyhraňuje převaha jedné ruky. Dominance jedné ruky je podmíněná převahou jedné mozkové hemisféry nad druhou, pokud je činnost obou hemisfér stejná, mluvíme o ambidextrii (nevyhraněné lateralitě)
Vývoj poznávacích procesů
Poznávací procesy se v předškolním věku vyvíjejí intenzivně
Vnímání
Převládá synkretické (celistvé)
Vnímá především nápadné předměty, které upoutaly jeho pozornost a ty předměty, které mají vztah k činnosti.
Děti začínají rozlišovat doplňkové barvy (růžová, fialová, oranžová)
Sluchově je schopno analyzovat zvuky různých zdrojů (zpěv ptáků, různých druhů aut)
Zpřesňuje se čichové a chuťové vnímání (sladké, slané, hořké, kyselé)
Hmatem dokáže rozlišit vlastnosti předmětu a také je pojmenovat
Pro vnímání je typické, že je neanalytické, vjemy jsou ovládány ještě egocentričností a jsou subjektivně zabarvené
Rozvoj vnímání je ovlivněn stavem analyzátorů, myšlením a zkušeností dítěte
Vnímání je aktivní, je spojeno s aktivní činností a experimentováním
Nepřesné je vnímání času a prostoru
Paměť
Převaha konkrétnosti a mimovolnost
První projevy úmyslné paměti se projevují koncem předškolního věku
Převládá paměť mechanická, ovšem rozvíjí se i paměť slovně logická
Známé a často se opakující události dovede dítě reprodukovat na základě logického sledu a logických souvislostí
Pozornost
Je na začátku nestálá a přelétavá¨
S postupujícím věkem se dítě lépe soustředí, vytvářejí se počátky úmyslné pozornosti
Stálost a úmyslnost pozornosti závisí na temperamentových zvláštnostech a také na druhu činnosti
Představivost
Vybavování představ je plynulejší
Dítě je schopno plynule reprodukovat děj pohádky, popisovat prožité události
Rozvíjejí se fantazijní představy- zasahují i do výtvarného projevu
Představivost se uplatňuje v námětových hrách, ale i mimo ně, v reálných životních situacích
Představy jsou tak živé, že je dítě často považuje za realitu (Eidetismus)