Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Princip individualizace- vývoj dítěte je individuální, podléhající jak obecným zákonitostem, tak individuálním vrozeným tendencím

  • Princip autoregulace- u dětí pozorujeme určitou vývojovou nerovnoměrnost, výkyvy, které jsou řízeny samotným dítětem při přechodu na vyšší vývojový stupeň.

  • Vývoj hrubé motoriky

    3. měsíc

    • V poloze na bříšku udrží kojenec pevně zvednutou hlavu, s oporou o předloktí, v poloze naznak leží již v symetrické poloze

    6. měsíc

    • Spontánně se přitahuje do sedu, s oporou sedí, bez opory sedí v předklonu, dítě se již aktivně převrací z břicha na záda

    Mezi 6. – 9. měsícem se dítě začíná v poloze na bříšku stavět na dlaně a kolena, nebo plošky nohou, připravuje se na lezení.

    9. měsíc

    • Dítě leze po čtyřech, pokouší se pohybově osamostatnit, dokáže se samo posadit, sedí pevně bez opory, vzpřimuje se do stoje u opory

    12. měsíc

    • Chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku, samostatná chůze se objevuje na hranici kojeneckého a batolecího věku

    Vývoj jemné motoriky

    • Pro vývoj ruky platí pravidlo centrálně periferního směru (pohyby horních končetin začínají v ramenním kloubu, postupně přecházejí k zápěstí až na prsty – ulnoradiální zákon).

    • Rozvoj motoriky ruky úzce souvisí s rozvojem hry a současně ovlivňuje rozvoj poznávacích procesů, zkušeností a myšlení.

    3. měsíc

    • Úchopový reflex vyhasnul. Dítě má většinou dlaně otevřené. Lze pozorovat pozvolnou přípravu na aktivní úchop, prozatím formou nekoordinovaných pohybů rukou při spatření podnětu

    Mezi 3. – 6. měsícem dítě pohybuje spontánně rukama, přičemž náhodně uchopuje jedna ruka druhou, to se počátkem 4. měsíce mění v záměrnou činnost a dítě si často a dlouho hraje s rukama- senzorický komplex.

    6. měsíc

    • Dítě uchopuje hrabavým, dlaňovým úchopem (4 prsty s vyloučením palce). Již vědomě uchopuje oběma rukama současně. Později se rozvíjí záměrné překládání a uchopování z ruky do ruky, které je důležitým krokem k rozvoji manipulace.

    9. měsíc

    • Dítě začíná při uchopování používat palec- klešťový úchop. Tím je nyní schopno uchopit i malé předměty. Obtížnější než uchopování je pro dítě aktivní pouštění

    12. měsíc

    • Rozvoj jemné motoriky je na takové úrovni, že se dítě postupně zmocňuje prostředí formou manipulace s předměty, hračkami, hrou.

    1. Kojenecké období: kognitivní vývoj, vývoj řeči, emocionální vývoj.

    Kognitivní vývoj

    • S vývojem poznávacích procesů úzce souvisí vývoj smyslového vnímání

    Zrak

    • Mezi 3. – 4. měsícem se vytváří zraková akomodace na několik metrů

    • Ve 4. měsíci sleduje dítě předmět v zorném poli nejen očima, ale i pohybem hlavy

    • V 5. a 6. měsíci sleduje dítě předměty nejen otáčením hlavy, ale i celým trupem, eventuálně se převrací na břicho

    • Mezi 8. – 9. měsícem, kdy dítě začíná lézt, nastává další vývojový poznávací pokrok. Lokomoce má velký význam pro rozvoj psychiky

    Témata, do kterých materiál patří