Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Stádium preobjektální (od narození do 3. měsíce)

  • dítě ještě nerozlišuje živé či neživé objekty, proto je jeho chování k objektům jak věcným, tak sociálním stejné

Stádium předběžného objektu (od 3. měsíce do 6. – 8. měsíce)

  • když dítě spatří obličej, reaguje na něj a odlišuje jej od ostatních objektů v prostředí

  • zatím si nevytváří trvalý vztah k jedné osobě, ale vytváří si trvalejší vztah k lidské tváři

  • úsměv vyvolává spatření každé tváře v přiměřené blízkosti, této reakci říkáme „sociální úsměv“

  • projev radosti při spatření lidského obličeje podněcuje další kontakty dítěte a dospělého a vzájemná komunikace se stává bohatší a intenzivnější, říká se tomu „komplex oživení

Stádium objektu (začíná od 6. – 8. měsíce)

  • dítě začíná rozlišovat mezi známou a cizí tváří, začíná dávat najevo úzkost při odloučení od známé osoby, od této chvíle začíná matka zaujímat jedinečné místo v citovém životě dítěte, nejdůležitější je uspokojovat potřeby jako jsou láska a bezpečí

  • nejintenzivnější období pro vytvoření specifického trvalého vztahu k jediné osobě (matce) je 7. měsíc

  • když se matka do této doby od dítěte vzdálí, dítě neprojevuje žádné změny v chování, avšak od této doby, když se matka od dítěte vzdálí, třeba jen do vedlejší místnosti, dítě se rozpláče, křičí a trpí separační úzkostí

  • u dítěte se začíná objevovat strach z cizích lidí a chová se k nim zdrženlivěji

  • dítě si začíná vytvářet odstup, se kterým souvisí potřeba intimity

  • projevy separační úzkosti a strachu z cizích jsou znakem normálního emočního vývoje dítěte

  • jiná je situace při vytváření vztahu mezi dětmi vzájemně. V prvních dvou měsících života jsou k sobě děti lhostejné. Od 10. měsíce se dítě začíná usmívat na ostatní děti, jde k ostatním dětem, sahá na ně

  1. Batolecí období. Vývoj hrubé a jemné motoriky, vývoj poznávacích procesů

  • 2 a 3 rok dítěte. Druhý rok nazýváme obdobím mladšího batolete, třetí rok obdobím staršího batolete

  • V průběhu tohoto období dítě povyroste o 17-18 cm a jeho hmotnost se zvýší o 4 kg

  • Tempo tělesného rozvoje se ve srovnání s prvním rokem života zpomaluje

  • Výkonost nervové soustavy se zvyšuje, v souvislosti s tím se mění i potřeba spánku

  • Spánek napomáhá k obnovení sil a ochraňuje před následky přetěžování nervového systému

  • Dítě se v tomto období začíná učit osobní hygieně a sebeobsluze

  • Koncem druhého roku je dítě schopno hlásit potřebu vyprázdnění

  • Koncem batolecího období se u většiny dětí potřeba vyprazdňování dostává pod psychickou kontrolu, ale v tomto období může ještě návyk selhat (nemoc, mnoho tekutin, strach)

  • Potřeba samostatnosti se uplatňuje ve zdokonalování sebeobsluhy

  • Dítě se učí svlékat, oblékat, mýt, pít z hrníčku, jíst lžičkou

  • Učení závisí na podmínkách a přístupu dospělých

Témata, do kterých materiál patří