Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Mladší školní věk: rozvoj motoriky, poznávací procesy

  • Vstupem dítěte do školy nastupuje vývojová etapa mladšího školního věku

  • 6 – 11 let

  • Máme dvě etapy mladšího školního věku:

    • Mladší školní věk v užším pojetí (6 – 8)

    • Střední školní věk (9 – 12)

  • Na začátku tohoto období je školák hodně závislý na autoritě, ke konci se jeho přístup stává kritičtější

  • Vývoj je spíše plynulý

  • Nápadná je aktivita a snaživost dítěte

Tělesný rozvoj a rozvoj motoriky

  • období mladšího školáka je ohraničeno první a druhou strukturální přeměnou organismu

  • biologický věk nemusí vždy korespondovat s kalendářním

  • hmotnost i výška se liší

  • růst těla je ještě zrychlený a zpomaluje se kolem 8. roku společně s nárůstem hmotnosti

  • posiluje se odolnost organismu

  • zvětšuje se objem srdce, hmotnost mozku, zdokonaluje se činnost svalů a pohyblivost kloubů

  • motorický vývoj se postupně zklidňuje

  • pohyby jsou účelnější, rychlejší, přesnější, koordinovanější

  • zlepšuje se jemná i hrubá motorika, zpřesňuje se vizuomotorická koordinace

  • dítě má radost z pohybu, při psychickém napětí je pohyb vhodným uvolněním

Vývoj poznávacích procesů

  • poznávací procesy jsou stále úzce spjaty s city

Vnímání

  • přestává mít ráz náhodnosti

  • zaměřuje se na poznávání vlastností předmětů a jevů

  • roste schopnost analyzovat a diferencovat

  • kolem 10. – 11. roku je vnímání zhruba stejné jako u dospělého, dítě má však méně zkušeností pro třídění informací a vyvozování souvislostí

Představivost

  • dítě dovede rozlišit skutečnost a fantazii

  • ke světu představ se rádo vrací ve hře či četbě

  • fantazie je do jisté míry potlačena realitou

  • vlivem školní práce se rozvíjí úmyslná představivost

Paměť

  • na počátku školní docházky převládá neúmyslná, mechanická paměť

  • paměť se zdokonaluje

  • stále častěji se uplatňuje záměrné zapamatování, racionalita, logický úsudek

  • propojuje druhy paměti

Pozornost

  • má pro školáka obrovský význam

  • rozhoduje o úspěšnosti či neúspěšnosti v učení

  • na počátku školní docházky je pozornost krátkodobá, neschopnost odolávat rušivým vlivům

  • krátké činnosti, častá motivace, zařazení oddechových chvilek- má kladný význam

Myšlení

  • dítě si osvojuje schopnost logických operací

  • jeho logické usuzování se opírá o konkrétní věci a jevy, které si lze názorně představit

Řeč

  • dítě vstupuje do školy s praktickou znalostí mateřského jazyka

  • mezi dětmi jsou ale velké rozdíly ve slovní zásobě, skladbě řeči, výslovnosti

  • ve škole se dítě učí osvojit si řeč psanou a čtenou

  • vlivem školy roste slovní zásoba, délka a složitost vět a souvětí, zkvalitňuje se větná skladba a užití gramatickým pravidel, u některých dětí pokrok ve výslovnosti

  1. Mladší školní věk. Emocionální a sociální vývoj (vztah k dospělým a vrstevníkům), charakteristické činnosti (hra a učení)

Témata, do kterých materiál patří