vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Mladší školní věk: rozvoj motoriky, poznávací procesy
Vstupem dítěte do školy nastupuje vývojová etapa mladšího školního věku
6 – 11 let
Máme dvě etapy mladšího školního věku:
Mladší školní věk v užším pojetí (6 – 8)
Střední školní věk (9 – 12)
Na začátku tohoto období je školák hodně závislý na autoritě, ke konci se jeho přístup stává kritičtější
Vývoj je spíše plynulý
Nápadná je aktivita a snaživost dítěte
Tělesný rozvoj a rozvoj motoriky
období mladšího školáka je ohraničeno první a druhou strukturální přeměnou organismu
biologický věk nemusí vždy korespondovat s kalendářním
hmotnost i výška se liší
růst těla je ještě zrychlený a zpomaluje se kolem 8. roku společně s nárůstem hmotnosti
posiluje se odolnost organismu
zvětšuje se objem srdce, hmotnost mozku, zdokonaluje se činnost svalů a pohyblivost kloubů
motorický vývoj se postupně zklidňuje
pohyby jsou účelnější, rychlejší, přesnější, koordinovanější
zlepšuje se jemná i hrubá motorika, zpřesňuje se vizuomotorická koordinace
dítě má radost z pohybu, při psychickém napětí je pohyb vhodným uvolněním
Vývoj poznávacích procesů
poznávací procesy jsou stále úzce spjaty s city
Vnímání
přestává mít ráz náhodnosti
zaměřuje se na poznávání vlastností předmětů a jevů
roste schopnost analyzovat a diferencovat
kolem 10. – 11. roku je vnímání zhruba stejné jako u dospělého, dítě má však méně zkušeností pro třídění informací a vyvozování souvislostí
Představivost
dítě dovede rozlišit skutečnost a fantazii
ke světu představ se rádo vrací ve hře či četbě
fantazie je do jisté míry potlačena realitou
vlivem školní práce se rozvíjí úmyslná představivost
Paměť
na počátku školní docházky převládá neúmyslná, mechanická paměť
paměť se zdokonaluje
stále častěji se uplatňuje záměrné zapamatování, racionalita, logický úsudek
propojuje druhy paměti
Pozornost
má pro školáka obrovský význam
rozhoduje o úspěšnosti či neúspěšnosti v učení
na počátku školní docházky je pozornost krátkodobá, neschopnost odolávat rušivým vlivům
krátké činnosti, častá motivace, zařazení oddechových chvilek- má kladný význam
Myšlení
dítě si osvojuje schopnost logických operací
jeho logické usuzování se opírá o konkrétní věci a jevy, které si lze názorně představit
Řeč
dítě vstupuje do školy s praktickou znalostí mateřského jazyka
mezi dětmi jsou ale velké rozdíly ve slovní zásobě, skladbě řeči, výslovnosti
ve škole se dítě učí osvojit si řeč psanou a čtenou
vlivem školy roste slovní zásoba, délka a složitost vět a souvětí, zkvalitňuje se větná skladba a užití gramatickým pravidel, u některých dětí pokrok ve výslovnosti
Mladší školní věk. Emocionální a sociální vývoj (vztah k dospělým a vrstevníkům), charakteristické činnosti (hra a učení)