vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Myšlení
Dítě opouští fázi předpojmového myšlení a přechází na myšlení názorné, intuitivní
Dítě již uvažuje v celostních pojmech, které vznikají na základě vystižení podstatných podrobností. Neustále se zaměřuje na to, co vidělo a na to, co u toho prožilo
Myšlení je stále egocentrické, dítě má problém s uvědomováním si názoru druhého
Třídí předměty podle jednoho rysu
Dítě umí vyvozovat závěry (např. čeho je více a čeho méně), ale tyto úsudky jsou závislé na názornosti
Rozvíjí se také pojmové myšlení. Zde už dítě začíná používat prvky analýzy, syntézy a srovnání
Na počátku tohoto období dítě dokáže identifikovat jednotlivé druhy věcí, nechápe však podstatné souvislosti mezi nimi, které je spojují do všeobecnější skupiny
Prudký rozvoj pojmové činnosti začíná mezi 4. – 6. rokem
Řeč
Rozšiřuje se slovní zásoba. Děti zajímá příčina. Ptají se „proč?“ – druhé ptací období
V předškolním věku si osvojí 2000-2500 slov, jeho celková slovní zásoba obsahuje na konci tohoto období 3000-4000 slov
Zlepšuje se mluvnická struktura aktivního slovníku (skloňování, časování)
Řeč se stává hlavním dorozumívacím prostředkem
Období předškolního věku: emocionální a sociální vývoj
Emocionální vývoj
Zdrojem citových zážitků dítěte je konkrétní činnost
Rozvíjí se smysl pro humor
Vztek a zlost jsou méně časté, projevují se například při neúspěšné činnosti
Kolem 4. roku převládá ještě strach z neznámého prostředí, cizích lidí a nereálných situací, který pomalu ustupuje
Starší předškolák má obavy z nereálných fantastických bytostí
Děti si začínají uvědomovat strach ze smrti, z nemoci, z války
Z vyšších citů se začínají rozvíjet city sociální, intelektuální, estetické a etické
Na rozvíjen vyšších citů má vliv především vzor dospělého, jsou výsledkem sociálního učení
City sociální
Se vyvíjejí ve dvou směrech. Vztah k dospělému a vztah k vrstevníkům
Vytváří si i citový vztah k sobě samému, tzv. sebecit
City intelektuální
Vyvolávají kladné emoce, projevují se radostí z poznávání, z nové činnosti
City estetické
Umožňují vnímat krásno, rozvíjejí se při vnímání hudby, pohádky, při výtvarných činnostech
Etické city
Dítě začíná chápat, co je dobré a co špatné, uvědomuje si, co smí a co nesmí
Dítě je uspokojeno chválou, může prožívat pocity viny při pokárání
Sociální vývoj
Hlavní činností, ve které probíhá proces socializace je hra. Uplatňuje se v ní práce i učení
Hra je základní psychickou potřebou. Dítě si hraje, i když je unavené nebo nemocné
Hra je ukazatelem vývojové úrovně dítěte, umožní nám pozorovat vývojové zvláštnosti
V psychologické klinické praxi je hra léčebným prostředkem
V tomto období jsou aktuální volné hry i hry s pravidly
Námětové hry- hra na něco
Závislost na hračce se postupně oslabuje, zvyšuje se však náročnost na opravdovost hračky (aby auto jezdilo) a na spolupráci s ostatními dětmi
Hry chlapců a děvčat se začínají lišit
Koncem předškolního věku začíná dítě odlišovat práci od hry
Nespokojí se s tím, že může jako prát… chce to skutečně vykonávat