Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Myšlení

  • Dítě opouští fázi předpojmového myšlení a přechází na myšlení názorné, intuitivní

  • Dítě již uvažuje v celostních pojmech, které vznikají na základě vystižení podstatných podrobností. Neustále se zaměřuje na to, co vidělo a na to, co u toho prožilo

  • Myšlení je stále egocentrické, dítě má problém s uvědomováním si názoru druhého

  • Třídí předměty podle jednoho rysu

  • Dítě umí vyvozovat závěry (např. čeho je více a čeho méně), ale tyto úsudky jsou závislé na názornosti

  • Rozvíjí se také pojmové myšlení. Zde už dítě začíná používat prvky analýzy, syntézy a srovnání

  • Na počátku tohoto období dítě dokáže identifikovat jednotlivé druhy věcí, nechápe však podstatné souvislosti mezi nimi, které je spojují do všeobecnější skupiny

  • Prudký rozvoj pojmové činnosti začíná mezi 4. – 6. rokem

Řeč

  • Rozšiřuje se slovní zásoba. Děti zajímá příčina. Ptají se „proč?“ – druhé ptací období

  • V předškolním věku si osvojí 2000-2500 slov, jeho celková slovní zásoba obsahuje na konci tohoto období 3000-4000 slov

  • Zlepšuje se mluvnická struktura aktivního slovníku (skloňování, časování)

  • Řeč se stává hlavním dorozumívacím prostředkem

  1. Období předškolního věku: emocionální a sociální vývoj

Emocionální vývoj

  • Zdrojem citových zážitků dítěte je konkrétní činnost

  • Rozvíjí se smysl pro humor

  • Vztek a zlost jsou méně časté, projevují se například při neúspěšné činnosti

  • Kolem 4. roku převládá ještě strach z neznámého prostředí, cizích lidí a nereálných situací, který pomalu ustupuje

  • Starší předškolák má obavy z nereálných fantastických bytostí

  • Děti si začínají uvědomovat strach ze smrti, z nemoci, z války

  • Z vyšších citů se začínají rozvíjet city sociální, intelektuální, estetické a etické

  • Na rozvíjen vyšších citů má vliv především vzor dospělého, jsou výsledkem sociálního učení

City sociální

  • Se vyvíjejí ve dvou směrech. Vztah k dospělému a vztah k vrstevníkům

  • Vytváří si i citový vztah k sobě samému, tzv. sebecit

City intelektuální

  • Vyvolávají kladné emoce, projevují se radostí z poznávání, z nové činnosti

City estetické

  • Umožňují vnímat krásno, rozvíjejí se při vnímání hudby, pohádky, při výtvarných činnostech

Etické city

  • Dítě začíná chápat, co je dobré a co špatné, uvědomuje si, co smí a co nesmí

  • Dítě je uspokojeno chválou, může prožívat pocity viny při pokárání

Sociální vývoj

  • Hlavní činností, ve které probíhá proces socializace je hra. Uplatňuje se v ní práce i učení

  • Hra je základní psychickou potřebou. Dítě si hraje, i když je unavené nebo nemocné

  • Hra je ukazatelem vývojové úrovně dítěte, umožní nám pozorovat vývojové zvláštnosti

  • V psychologické klinické praxi je hra léčebným prostředkem

  • V tomto období jsou aktuální volné hry i hry s pravidly

  • Námětové hry- hra na něco

  • Závislost na hračce se postupně oslabuje, zvyšuje se však náročnost na opravdovost hračky (aby auto jezdilo) a na spolupráci s ostatními dětmi

  • Hry chlapců a děvčat se začínají lišit

  • Koncem předškolního věku začíná dítě odlišovat práci od hry

  • Nespokojí se s tím, že může jako prát… chce to skutečně vykonávat

Témata, do kterých materiál patří